Setiap manusia diatas muka bumi ini berusaha.
Setiap orang yang berusaha akan mendapat keyakinan atas apa yang diusahakan.
Seorang petani yang usaha atas pertanian maka akan dapat keyakinan atas
pertaniannya. Seorang peniaga yang usaha atas perniagaan maka akan dapat
keyakinan untuk dapat sesuatu dari perniagaannya. Seorang pemerintah yang ada
keyakinan atas pemerintahannya, yang usaha atas kuasanya maka akan datang
keyakinan atas kuasanya. Setiap orang berusaha dan dalam hati mereka ada
keyakinan atas usaha yang mereka telah lakukan.
Hari ini usaha atas agama telah ditinggalkan,
usaha atas iman telah ditinggalkan oleh manusia. Oleh kerana itu, keyakinan atas
agama telah keluar daripada hati manusia. Hari ini agama telah jadi satu benda
yang ikhtiar dan infradi [1], satu benda pilihan dan bersifat pribadi. Sedangkan
agama adalah bersifat ijtimai [2]. Asalnya agama bersifat ijtimai dan umum. Agama
perlu diamalkan secara ijtimai. Oleh kerana tiada usaha atas agama, maka dari
hati orang Islam sendiri telah tidak ada keyakinan pada agama. Telah tidak ada
penggantungan pada agama bahwa dengan agama kita akan dapat kejayaan. Puncak
utama ialah kerana usaha agama telah ditinggalkan.
Allah s.w.t telah janjikan hidayah dengan
usaha mereka yang bermujahadah, berusaha dan bersusah payah. Usaha yang macam
mana? Maulana kata ada banyak cara usaha tetapi usaha yang dikehendaki ialah
usaha yang mengikut kehendak Allah s.w.t dengan cara yang telah dibuat oleh Nabi
s.a.w. Usaha yang mana Nabi s.a.w telah bangunkan sahabat-sahabat. Usaha yang
mana Nabi s.a.w telah sediakan sahabat-sahabat. Melalui usaha itu, agama akan
datang dalam kehidupan kita. Kita kena yakin dalam hati kita, bahwa
satu-satunya cara yang pasti untuk dapat hidayah daripada Allah s.w.t adalah
dengan perantaraan usaha dakwah illallah. Usaha tersebut hendaklah dijalankan
dengan cara yang telah dibuat oleh Nabi s.a.w. Kita kena buat usaha dengan cara
yang dikehendaki oleh Allah s.w.t yang telah ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. Kita
kena pasak dalam hati kita bahwa hanya dengan usaha yang dibuat oleh Nabi s.a.w
dan sahabat-sahabat sahaja agama akan datang dalam kehidupan kita dan seluruh
umat. Tidak ada cara lain. Usaha yang dibuat bukan dengan cara Nabi s.a.w dan
sahabat, maka bukan agama yang akan datang tetapi di khuatiri kesesatan/fitnah
yang akan datang. Dengan cara lain hidayat tidak akan datang.
Kalau dimana-mana disudut dalam hati kita ada
sedikit keraguan, kita fikir dalam banyak-banyak usaha ini adalah salah satu
usaha, dengan cara lain pun boleh dapat hidayat, kalau ada perasaan macam ini,
tidak ada yakin dalam hati, maka dia tidak akan dapat hidayat. Allah s.w.t telah
beritahu dengan sungguh-sungguh, mereka yang bermujahadah / bersusah payah dengan
cara yang Kami kehendaki, pasti dan pasti Kami akan bagi hidayah padanya. Kita
kena ada keyakinan 100% bahawa bila buat usaha dengan cara yang dikehendaki oleh
Allah s.w.t, dengan cara Nabi s.a.w dan sahabat-sahabat, maka pasti hidayat akan
datang. Usaha ini perlu dibangunkan secara ijtimai dalam umat ini barulah
hidayat akan datang daripada Allah s.w.t.
Yakin akan datang dalam hati kita hanya dengan
perantaraan dakwah. Agama akan datang dalam diri manusia hanya dengan
perantaraan yakin. Maulana Ilyas rah. kata inilah jalannya untuk bina yakin,
untuk bentuk yakin. Dengan perantaraan dakwah yakin akan dapat diubah, yakin
akan dapat diperbaiki. Inilah langkah yang pertama dalam usaha kita dan usaha semua
nabi-nabi a.s iaitu untuk betulkan yakin. Bagaimana yakin dapat dibetulkan
sehingga dalam hati kita tidak ada keyakinan selain daripada Allah s.w.t. Dalam
hati ada keyakinan bahawa segala sesuatu hanya berlaku dengan kudrat Allah
s.w.t, semua berlaku dengan perintah Allah s.w.t. Setiap perkara yang telah
berlaku, akan berlaku, semuanya berlaku kerana perintah Allah s.w.t. Ini perkara
yang paling asas. Ini perkara yang paling penting yang mana semua orang Islam
kena faham. Kita kena rasa inilah keperluan yang paling penting. Inilah
tanggungjawab yang pertama. Inilah tugas pertama kita iaitu untuk betulkan
yakin. Yakin yang betul dalam hati dan bulat hanya pada Allah s.w.t.
Maulana Ilyas rah [3]. begitu berhati-hati
dalam perkara ini. Satu orang telah berkata ‘secara kebetulan benda ini
berlaku’. Maulana Ilyas rah.
sangat marah. Macam mana boleh kebetulan berlaku. Ini perkataan orang yang tidak
percaya pada tuhan. Dengan kehendak Allah s.w.t semua berlaku. Dengan perintah
Allah s.w.t perkara ini telah berlaku. Untuk betulkan yakin kita, pertama sekali
kena betulkan percakapan kita, kena betulkan fikir kita. Dalam kehidupan kita 24
jam tidak ada satu perkataan pun yang keluar dari mulut kita yang bertentangan
dengan kalimah lailahaillallah. Fikir kita, percakapan kita, pandangan kita,
tidak ada sedikit pun yang bertentangan dengan kalimah lailahaillallah. Hari
ini, dari pagi sampai petang, siang dan malam, percakapan kita, fikir kita,
pendengaran kita, semua bertentangan dengan kalimah lailahaillallah. Dalam
keadaan macam ni, bagaimana yakin kita boleh betul?
Pertama sekali kita kena betulkan percakapan
kita, fikir kita dan setiap orang Islam kena fikir ini kerja dia dan
tanggungjawab dia. Setiap hari pergi jumpa manusia, cakap tentang kebesaran
Allah, cakap tentang kehebatan Allah, cakap tentang kalimah lailahaillallah.
Hari ini timbul salah faham dalam diri orang Islam sendiri, kita menyangka
dakwah iman, dakwah kalimah adalah untuk orang kafir, bukan untuk orang Islam.
Kenapa saya perlu dakwah kalimah sedangkan saya sudah Islam? Dalam Quran Allah
s.w.t telah terangkan bahawa orang yang paling berhak atas kalimah adalah orang
Islam. Tuan punya kalimah ini ialah orang yang beriman. Dalam Quran, Allah s.w.t
telah perintah orang yang beriman supaya berterusan beriman pada Allah s.w.t.
‘Wahai orang-orang yang
telah beriman, berimanlah kamu’. Yakni kamu kena usaha atas iman kamu sehingga dapat datang agama
yang sempurna dalam kehidupan kamu. Keseluruhan hidup kamu mengikut hukum ahkam
Allah s.w.t. Usaha atas iman ini adalah perintah Allah s.w.t.
Nabi s.a.w telah perintahkan para sahabat r.a
mentajdidkan iman mereka. Walaupun sahabat mempunyai iman macam gunung, masih
lagi nabi s.a.w menyuruh mereka mentajdidkan iman mereka. Usaha atas kalimah
adalah keperluan orang Islam, bukan untuk orang kafir. Kena usaha atas iman
sehingga dapat hasilkan iman yang mantap, iman yang kuat, iman yang sempurna
pada Allah s.w.t sehingga keseluruhan agama dapat datang dalam kehidupan.
Seluruh Quran telah datang dalam kehidupan sahabat r.a dengan perantaraan yakin.
Sahabat kata, ‘kami belajar
iman sebelum kami belajar Quran’. Mereka betulkan yakin mereka, dan keseluruhan Quran telah dapat
mereka amalkan dalam kehidupan.
Perkara pertama yang kita dan seluruh umat
kena faham bahawa kita perlu usaha atas iman. Inilah tanggungjawab saya, inilah
kefarduan atas diri saya. Untuk betulkan iman saya, untuk betulkan yakin saya,
saya kena lapangkan masa jumpa manusia untuk cakap tentang kalimah
lailahaillallah, cakap tentang mahfum kalimah. Saya kena pergi rumah ke rumah
jumpa manusia. Dalam percakapan, dalam muzakarah, dalam perbincangan, 24 jam,
saya tidak boleh cakap perkataan yang bertentangan dengan kalimah
lailahaillallah. Kita kena cakap tentang kalimah ini lagi dan lagi sebagaimana
sahabat-sahabat telah buat. Sahabat telah pegang tangan sahabat yang lain, duduk
sama-sama, mereka berbincang tentang iman, tentang kebesaran Allah, tentang
kudrat Allah s.w.t. Kita kena rasa ini tanggung jawab kefarduan atas diri
saya.
Dalam kalimah ini, pertama sekali kita kena
nafi. Kita kena nafikan selain dari Allah, semuanya tak boleh buat apa-apa, yang
berkuasa hanya Allah s.w.t. Tujuh petaka bumi, tujuh petaka langit, dari sebesar
makhluk hinggalah sekecil makhluk, semuanya tidak boleh buat apa-apa, tidak ada
kuasa untuk bagi menafaat atau mudharat. Yang berkuasa hanya Allah s.w.t.
Sebagaimana Nabi Ibrahim a.s telah nafikan segala-galanya, telah nafikan
benda-benda yang bergerak, nafikan bintang, nafikan bulan, nafikan matahari,
juga nafikan benda yang tidak bergerak, nafikan berhala-berhala. Beliau telah
pecahkan berhala-berhala tersebut. Beliau telah nafikan segala-galanya. Beliau
telah mentauhidkan Allah s.w.t. Beliau telah hadapkan tawajjuh beliau hanya pada
Allah s.w.t. Beliau bukan hanya kata dengan lidah, bahkan beliau telah buktikan
dengan amalannya. Pada ketika beliau hendak dicampak ke dalam api oleh Namrud,
maka malaikat Jibrail a.s telah bawa malaikat yang jaga air, malaikat yang jaga
gunung untuk bantu Ibrahim a.s tetapi pada ketika itu beliau tidak jadikan
malaikat-malaikat sebagai perantaraan. Beliau telah berpaling dari malaikat,
beliau tidak berhajat pada malaikat. Beliau tidak letak apa pun antara beliau
dengan Allah s.w.t. maka bantuan Allah telah datang secara langsung kepada
Ibrahim a.s. Tanpa asbab, Allah s.w.t bantu Ibrahim a.s. Allah s.w.t perintah
api supaya jadi selamat dan sejahtera untuk Ibrahim a.s.
Inilah perkara yang kita hendak belajar dari
kisah Ibrahim a.s bahawa kita tidak boleh letak apa-apa antara kita dengan Allah
s.w.t. Keyakinan kita hanya pada Allah s.w.t. Hari ini, secara umumnya di
seluruh dunia telah berlaku salah faham yang amat besar dikalangan orang Islam
kerana mereka telah letakkan antara mereka dengan Allah s.w.t, asbab-asbab
kebendaan dunia. Maulana Yusuf rah.[4] kata syarat pertama untuk seseorang itu
ambil faedah daripada kudrat Allah s.w.t, daripada khazanah Allah s.w.t, dia
kena buang langsung, tidak ada sedikit pun dalam hati dia keyakinan pada asbab
kebendaan. Dia kena bersihkan keyakinan hati dia selain dari Allah s.w.t. Hari
ini, orang Islam cuba ambil faedah daripada kudrat Allah s.w.t untuk selesaikan
masalah dengan perantaraan benda dunia. Maulana Yusuf rah. kata orang kafir pun
buat, orang kafir pun pandai, orang kafir pun tahu iaitu ambil faedah dari
khazanah Allah s.w.t melalui benda-benda dunia.
Allah s.w.t pencipta, Allah s.w.t pemberi
rezeki tetapi orang kafir letak benda-benda asbab antara mereka dengan Allah
s.w.t. Hari ini, orang Islam letak kedai, letak kilang, letak wang ringgit
sebagai perantaraan untuk dapat daripada Allah s.w.t. Sebenarnya, untuk dapat
secara langsung daripada khazanah Allah s.w.t, adalah dengan perantaraan amal,
bukan asbab. Perkataan yang keluar dari mulut orang Islam sendiri yang
mengatakan dunia darul asbab, untuk dapat dari Allah s.w.t kena ada asbab. Ini
tidak betul. Maulana Yusuf rah. kata syarat untuk dapat faedah/bantuan daripada
Allah s.w.t kena buang asbab dari hati. Kena keluarkan keyakinan asbab dari
hati.
Ini perkara yang penting yang kita kena usaha,
kena sedar, kena faham, kita perlu usaha atas iman agar datang dalam hati
keyakinan yang bulat hanya pada Allah s.w.t. Percakapan kita mestilah percakapan
yang mengagungkan Allah s.w.t. Percakapan tentang kehebatan Allah s.w.t. Perkara
ini sangat penting sehingga baginda Rasulullah s.a.w sendiri, seorang nabi, bila
ditanya tentang ashabul kahfi, maka nabi s.a.w telah kata baginda akan bagi
jawaban esok. Baginda terlupa hendak kata insya’Allah. Maka 15 hari wahyu tidak turun.
Selepas 15 hari baru wahyu turun. Allah s.w.t tegur nabi s.a.w kerana tidak kata
insya’Allah, iaitu
‘sekiranya diizinkan oleh
Allah, saya akan jawab’.
Begitu sekali kita kena jaga percakapan kita. Setiap perkara yang berlaku, akan
berlaku, telah berlaku, semuanya dinisbahkan hanya pada Allah s.w.t. Semua
berlaku dengan kehendak Allah s.w.t. Inilah usaha yang pertama yang kita kena
buat, cakap kebesaran Allah.
Pertama, kita perlu meyakini yang berkuasa
hanya Allah s.w.t. Kedua, cara untuk dapat daripada Allah s.w.t hanya dengan
cara Nabi Muhammadurrasulullah. Makna beriman pada Rasulullah s.a.w ialah kita
meyakini akan segala apa yang dikhabarkan oleh Nabi s.a.w. Nabi s.a.w
menyampaikan kepada kita janji-janji Allah, perkara-perkara yang ghaib, tentang
syurga, neraka, akhirat. Bila kita meyakini janji-janji Allah s.w.t tersebut,
meyakini segala apa yang dikhabarkan oleh Nabi s.a.w, semata-mata percayanya
kita pada Nabi s.a.w, itu adalah iman. Tanpa perkara ini, iman kita tidak
sempurna. Syarat untuk iman kita diterima oleh Allah s.w.t., syarat untuk
kesempurnaan iman ialah kita kena meyakini 100% segala yang dikhabarkan oleh
Nabi s.a.w pada kita walaupun kita tidak nampak. Di zaman Nabi, sahabat, orang
kafir dan orang musyrik semua dengar perkataan nabi. Sahabat dengar perkataan
nabi dengan penuh yakin. Benarlah kata-kata Allah dan Rasul. Orang musyrik
dengar tetapi mereka kata, apa yang terjadi semua tipu belaka.
Bila berlaku sesuatu keadaan, orang beriman
lihat pada janji Allah akan tetapi orang munafik bila berlaku sesuatu keadaan,
mereka lihat pada keadaan tersebut, mereka tidak lihat pada janji Allah. Dalam
perang Khandak, bila berlaku tekanan, orang beriman lihat pada janji Allah.
Mereka yakin 100% apa yang Allah dan Rasul janji. Orang munafik dalam syak.
Mereka tidak yakin bahkan mereka kata ini semua tipudaya belaka. Hari ini pun,
orang Islam diseluruh dunia, bila berlaku keadaan, ramai orang Islam yang lemah
iman, mereka mula sangsi dan syak pada janji Allah s.w.t. Sebagaimana orang
munafik lihat apa yang berlaku pada sahabat dalam perang Khandak, mereka syak
dan kata macam-macam, mereka kata janji Nabi s.a.w tidak betul. Orang beriman,
apa pun keadaan yang berlaku, yakin dia 100%, tidak ada sedikit pun keraguan
atas apa yang Allah dan Rasul telah janjikan. Sahabat-sahabat telah diuji atas
keimanan mereka, diuji atas keyakinan mereka pada nabi s.a.w. Ujian yang
pelik-pelik.
Satu ketika, Nabi s.a.w telah beli seekor kuda
daripada seorang Arabi. Akad telah berlaku. Telah berlaku jual beli cuma pada
ketika itu Nabi s.a.w tidak bawa duit. Nabi s.a.w ajak Arabi itu ikut baginda
untuk pergi ambil duit. Dua-dua pihak telah bersetuju. Dalam perjalanan, ada
satu orang tawarkan pada Arabi itu untuk beli kuda tersebut. Setelah berbincang, Arabi itu bersetuju untuk jual kuda pada orang kedua. Dia kata, ‘wahai Muhammad, kamu nak beli kuda
ni?’ Nabi s.a.w kata,
‘aku dah beli kuda itu, kita
sudah bersetuju’. Arabi tu
kata, ‘aku tak jual pun lagi
kuda ni pada kamu’. Dia
telah nafikan kata-kata Nabi s.a.w. Arabi tu kata, ‘kalau betul kata-kata kamu, bawakan
saksi, tiada siapa pun lihat akad jual beli tersebut’. Satu orang sahabat, Huzaimah bin
Sabit, lalu di situ dan dia kata aku sedia jadi saksi. ‘Aku bersaksi bahawa baginda s.a.w telah
beli kuda kamu’. Rasulullah
s.a.w tanya pada Huzaimah, ‘kenapa kamu berani jadi saksi atas perkara yang kamu tidak
lihat’. Huzaimah kata,
‘wahai Rasulullah, kamu
telah beritahu pasal syurga, neraka, mizan, mahsyar, kubur, kehidupan selepas
mati, semua itu kami tidak nampak, tetapi kami yakin 100% apa yang telah nabi
kata. Takkanlah perkara yang kecil macam ini kami tidak boleh
percaya’. Begitu sekali
yakin para sahabat kepada Nabi s.a.w. Sejak dari itu, Nabi s.a.w kata kekuatan
saksi Huzaimah sama dengan dua orang.
Inilah usaha yang kita kena buat. Jalan untuk
dapat iman, yakin yang sempurna pada Allah dan Rasul. Pertama, hanya Allah yang
berkuasa, hanya Allah yang buat segala-galanya. Kedua, caranya ialah cara
Rasulullah. Tiada cara lain untuk kita ambil dari Allah hanya dengan cara
perantaraan amal Nabi s.a.w. Hari ni, orang-orang Islam telah mengganggap bahawa
cara untuk dapat dari khazanah Allah adalah dengan perantaraan asbab, dengan
perantaraan makhluk, benda-benda dunia. Mereka jadikan kedai mereka, ladang
mereka, sebagai perantaraan untuk dapat dari Allah padahal dalam asbab, dalam
benda-benda tidak ada janji Allah. Janji Allah s.w.t semata-mata di dalam amal
dengan cara Muhammadurrasulullah.
Allah s.w.t telah ciptakan asbab untuk manusia
sebagai imtihan, sebagai ujian bagi manusia. Allah s.w.t hendak tengok
hamba-hambanya adakah mereka datang kepada Allah dulu atau pergi pada asbab
dulu. Allah hendak tengok, bila kita ada masalah atau mengalami sesuatu keadaan
maka kita pergi pada Allah dulu, kita tawajjuh pada Allah dan kita guna cara
yang Allah telah beri, cara yang mana ada janji Allah dengan perantaraan amal.
Dengan perantaraan amal segala masalah kita akan diselesaikan oleh Allah s.w.t.
Kalau satu orang telah pergi pada asbab dulu, tidak pergi pada Allah s.w.t
terlebih dulu, maknanya dia telah utamakan asbab dan Allah s.w.t tidak akan
selesaikan masalah dia.
Hari ini, orang Islam fikir, kita boleh buat
asbab cantik-cantik, tanggungjawab untuk usaha atas asbab, yang sempurnakan
Allah s.w.t. Usaha atas kedai, usaha atas ladang, usaha atas kilang dan
kedepankan pada Allah s.w.t. ‘Aku sudah usaha, Engkau bagilah rezeki’. Itu bukan caranya. Caranya ialah
dengan amal, dengan perantaraan solat, perantaraan doa, dengan perantaraan amal
kita kedepankan pada Allah s.w.t maka bantuan Allah s.w.t akan datang pada kita.
Sebagaimana sahabat-sahabat, bila mereka menghadapi sesuatu keadaan, mereka akan
kedepankan amal, mereka dahulukan amal daripada asbab. Hari ini kita buat asbab
dahulu, bila asbab tidak berjaya, selepas itu baru minta dengan Allah s.w.t.
Sahabat pergi pada Allah s.w.t dahulu. 2 keadaan berlaku samada Allah s.w.t bagi
bantuan pada mereka dengan amal mereka tanpa perlu pergi pada asbab iaitu tanpa
asbab Allah s.w.t bantu mereka dan kadang-kadang Allah s.w.t bagi bantuan dengan
perantaraan asbab. Sahabat buat amal dan juga asbab tetapi mereka dahulukan
amal.
Perkara ini kita kena cerita lagi dan lagi.
Bantuan ghaib Allah s.w.t pada sahabat dan bantuan ghaib Allah s.w.t pada
nabi-nabi dan rasul-rasul. Ini bukan semata-mata sejarah. Hari ini kita baca,
kita tulis kisah nabi sebagai satu sejarah sedangkan kisah nabi-nabi, kisah
rasul, bantuan ghaib Allah s.w.t pada nabi dan rasul, bantuan ghaib Allah s.w.t
pada sahabat, perkara ini dituntut untuk dicerita lagi dan lagi untuk bentuk
iman kita. Dalam Quran Allah s.w.t cerita kisah nabi-nabi pada Rasulullah s.a.w.
Allah berfirman, ‘Kami
ceritakan pada kamu kisah nabi-nabi dahulu yang akan memantapkan hati
kamu’. Allah perintahkan
nabi s.a.w ceritakan pada sahabat. Perlu dicakap lagi dan lagi dalam dakwah kita
supaya timbul dalam hati kita keyakinan pada bantuan Allah.
Hari ini orang kata mereka sahabat, mereka
dapat bantuan kerana mereka sahabat nabi, kita bukan sahabat, kita kena guna
asbab, kita kena usaha atas asbab. Sahabat dapat bantuan Allah s.w.t kerana amal
yang diyakini. Janji bantuan Allah s.w.t terbuka hingga hari kiamat. Bukan khas
untuk sahabat-sahabat sahaja. Allah s.w.t berfirman dalam Quran,‘Kami pasti dan pasti akan bantu rasul
Kami dan orang-orang yang beriman pada hari akhirat’. Allah s.w.t telah berjanji untuk bantu
orang-orang yang beriman. Bantuan Allah s.w.t bukan khusus untuk para sahabat
sahaja. Janji Allah s.w.t untuk setiap orang beriman hingga hari kiamat. Jika
kita dapat wujudkan amal yang sama yang telah wujud dalam diri sahabat, kita
juga akan dapat bantuan secara langsung daripada Allah s.w.t sebagaimana
sahabat-sahabat.
Dalam hadith diberitahu, satu orang beriman
hari ini sama dengan 10 orang sahabat dan ganjaran untuk satu orang beriman hari
ini sama dengan 50 orang sahabat. Sahabat tanya, ‘adakah 50 orang dikalangan
mereka?’ Nabi s.a.w jawab,
‘tidak, sama dengan 50 orang
dikalangan kamu’.
Satu orang yang terima bantuan ghaib daripada
Allah s.w.t di dunia, ini bukanlah maksud. Maksud amal ialah untuk dapat
keredhaan Allah s.w.t. Tanda sempurna iman seseorang itu bukanlah sebab dia
dapat bantuan ghaib Allah s.w.t. Nabi s.a.w ditanya, ‘apa tanda iman?’. Nabi tidak kata tanda iman ialah bila
seseorang itu dapat bantuan ghaib daripada Allah s.w.t. Nabi kata, tanda iman
ialah bila buat amal baik kamu rasa gembira, dan bila buat benda yang buruk kamu
rasa sedih. Kita kena cerita tentang iman dan cerita tentang tanda-tanda
iman.
Satu kumpulan sahabat telah datang jumpa Nabi
s.a.w. Mereka kata dalam diri mereka ada 15 sifat. 5 perkara yang kamu perintah
kami beriman dengannya. 5 perkara yang kamu perintah kami beramal dengannya. 5
perkara yang telah ada dalam diri kami sejak zaman jahiliyah lagi.
5 perkara yang kamu perintah kami
beriman:
§ beriman kepada Allah dan Rasul
§ beriman kepada malaikat
§ beriman kepada kitab-kitab
§ beriman kepada hari akhirat
§ beriman kepada takdir
5 perkara yang kamu perintah kami
beramal:
§ kalimah lailahaillallah
muhammadurrasulullah
§ solat
§ zakat
§ puasa di bulan Ramadhan
§ haji
5 perkara yang sedia ada dalam diri
kami:
§ sabar ketika susah
§ syukur ketika senang
§ redha dengan keputusan Allah
§ berani berhadapan dengan musuh
§ bila musuh ditimpa kesusahan, kami tidak
gembira musibah yang menimpa mereka
Nabi s.a.w kata mereka ini adalah orang-orang
yang faqih. Faqih ialah orang yang mempunyai kefahaman yang sempurna tentang
agama. Nabi s.a.w telah iktiraf mereka sebagai fuqaha, udabaq. Maulana kata,
kalau kamu mahir macam mana pun dalam bahasa arab, kamu tidak boleh sampai ke
tahap kemahiran Abu Jahal. Nabi s.a.w kata mereka ini faqih, fuqaha, udabaq.
Kalau pintu kenabian masih terbuka, mereka ini layak untuk jadi nabi kerana
ketinggian sifat yang mereka miliki. Ini sifat-sifat yang patut ada pada setiap
orang beriman. Sifat orang beriman, sabar dan syukur. Keseluruhan sifat iman
terkumpul dalam 2 perkara ini. Satu orang yang mempunyai sifat sabar dan syukur
yang sempurna pada Allah s.w.t maka dia ialah seorang yang mempunyai iman yang
sempurna pada Allah s.w.t. Ini tanda iman.
Hari ini kita faham sabar itu ialah bila satu
orang dipukul, dia tahan atas pukulan tersebut, maka dia orang yang sabar. Satu
orang yang dapat nikmat, dapat kesenangan maka dia kata dia bersyukur pada Allah
s.w.t. Kedua-dua ini bukan syukur dan bukan sabar.
Sabar adalah kita menahan diri kita daripada
perkara-perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t.
Syukur adalah kita menggunakan diri kita
menurut perintah / kehendak Allah s.w.t.
Walaupun tiada makanan untuk dimakan, tiada
pakaian untuk dipakai, tiada duit untuk dibelanja, dia boleh jadi satu orang
yang bersyukur pada Allah s.w.t apabila dia guna apa yang dia ada ikut kehendak
dan perintah Allah s.w.t. Ibadat bukan balasan bagi nikmat. Satu orang yang
dapat nikmat, sebagai balasan, dia beribadat pada Allah s.w.t. Ibadat adalah hak
Allah s.w.t.
Iman adalah taat. Tanda iman dalam diri
seseorang ialah dia ada sifat taat pada
perintah-perintah Allah s.w.t. Ibadat adalah hak Allah s.w.t. Kalau seseorang
itu, seumur hidup dia Allah s.w.t tidak bagi dia sesuap makanan, tidak bagi
seteguk air pun, Allah tidak bagi apa-apa nikmat pun pada dia, pun dia tetap
kena beribadat pada Allah s.w.t. Nikmat-nikmat dunia bukanlah balasan bagi
ibadat kerana dunia ini begitu hina disisi Allah s.w.t. Dunia tidak layak jadi
balasan untuk ibadat. Satu orang yang telah mati, minta izin dengan Allah s.w.t
untuk kembali ke dunia untuk ucap satu subhanallah. Dia sanggup korbankan harta
seluruh dunia untuk kembali dan buat satu amal, pun Allah s.w.t tidak terima.
Ini menunjukkan seluruh dunia ini tidak ada nilai dibandingkan dengan satu
subhanallah. Kalau seluruh manusia, semua taat perintah Allah s.w.t, beriman
pada Allah s.w.t, beribadat pada Allah s.w.t dan Allah s.w.t tidak bagi apa-apa
balasan di dunia, itu pun hak Allah s.w.t. Kalau seluruh manusia beribadat dan
Allah s.w.t masukkan semua ke dalam neraka, itu pun hak Allah s.w.t. Tiada siapa
pun ada hak untuk tanya Allah s.w.t, ‘kenapa?’ Ibadat
adalah semata-mata hak mutlak Allah s.w.t dan setiap hamba Allah kena beribadat
pada Allah s.w.t.
Apa yang kita faham ialah bila kita ditimpa
musibah kita hendaklah bersabar, nanti bantuan Allah s.w.t akan datang. Bantuan
Allah s.w.t tidak akan datang, keadaan tidak akan berubah melainkan dalam diri
kita ada sabar dan taqwa. Kedua-dua sifat kena ada serentak. Kalau cuma hanya
ada sabar, taqwa tidak ada, maka musibah yang datang disebabkan dosa-dosa yang
kita telah lakukan, kesusahan tersebut tidak akan terangkat semata-mata hanya
dengan bersabar. Sabar kena datang dengan taqwa. Dalam Quran, Allah sebut sabar
dan taqwa sekali. Kedua-dua sifat kena ada dalam diri, barulah bantuan Allah
s.w.t akan datang dan Allah s.w.t akan ubah keadaan.
Maulana Yusuf rah. bagi misal, satu orang
sabar tanpa taqwa, seperti seorang pencuri kena tangkap. Polis pukul dia. Dia
doa azab untuk polis. Azab Allah s.w.t tidak akan turun pada polis itu. Kenapa?
Kerana pencuri tidak ada taqwa. Dia cuma sabar sahaja. Allah s.w.t tidak terima
doa buruk dia pada polis. Untuk dapat bantuan Allah s.w.t, untuk Allah s.w.t
ubah keadaan yang menimpa orang Islam kena ada sifat sabar dan taqwa.
Dalam Quran, Allah s.w.t cerita kisah Nabi
Yusuf a.s. Seluruh kisah Nabi Yusuf a.s berkisar pada kedua-dua sifat sabar dan
taqwa. Allah s.w.t telah ubah keadaan beliau dan keluarkan beliau dari segala
masalah. Begitu juga dengan bani Israil dan Nabi Musa a.s. Allah s.w.t telah
keluarkan Nabi Musa a.s dan bani Israil dari cengkaman Firaun dan Allah s.w.t
binasakan Firaun. Orang Islam doa laknat/keburukan banyak manapun atas musuh,
Allah s.w.t tidak akan ubah keadaan, bantuan Allah s.w.t tidak akan datang,
musibah tidak akan hilang selagi sabar dan taqwa tidak ada dalam
diri.
Orang Islam amalkan agama tetapi masih gagal.
2 sebab kegagalan. Pertama, kerana orang Islam tidak ada keyakinan bahawa
kejayaan dalam agama. Kedua, kerana mengganggap setakat beberapa amal yang dia
telah lakukan itu adalah agama. Agama adalah himpunan keseluruhan amal. Ibadat
adalah satu himpunan hukum-hukum Allah s.w.t. Mentaati segala hukum-hukum
tersebut dipanggil ibadat. Maulana Zakaria rah.[5] kata ibadat ada 10 perkara.
Solat, puasa, zakat, haji, zikir, tilawah, tijarah, dakwah, ihtimam (ambil
berat) akan sunnah dan tunaikan hak-hak jiran. Satu orang yang hendak dapat
kejayaan kena amalkan agama yang sempurna dalam kehidupan. Dari segi dunia, bila
asbab tidak sempurna maka tidak akan memberikan hasil seperti yang dikehendaki.
Sedangkan ianya tidak ada janji Allah s.w.t. Kalau lengkap pun masih tidak ada
janji Allah s.w.t.
Adakah dengan agama yang tidak sempurna kita
boleh dapat kejayaan? Untuk dapat kejayaan dari Allah s.w.t, pertama kena ada
yakin bahawa dengan agama kita akan dapat kejayaan. Kedua, kita kena amalkan
agama yang sempurna dalam kehidupan. Oleh itu, usaha dakwah yang kita buat hari
ini adalah dakwah kepada agama yang sempurna. ‘Deen yang kamil’, dengan membawa agama yang sempurna
dalam kehidupan.
Usaha kita bukan cakap sahaja. Bahkan kita
kena tunjukkan, musyahadahkan agama yang sempurna dalam diri kepada manusia. Ini
yang berlaku pada sahabat-sahabat. Sahabat pergi ke seluruh dunia, mereka bawa
agama yang sempurna secara amali dalam kehidupan mereka. Seorang sahabat sudah
cukup untuk hidayat satu negara. Hari ini, banyak jemaah bergerak ke seluruh
dunia tetapi masih belum cukup untuk hidayat seluruh dunia. Kenapa? Kita kena
bergerak dengan membawa agama yang sempurna dalam diri. Bukan hanya cakap
tentang iman, bukan hanya dakwah dengan percakapan, bahkan kita juga kena dakwah
dengan amalan. Sahabat-sahabat bergerak dengan membawa agama yang sempurna dalam
kehidupan dan jadi asbab hidayat untuk seluruh dunia. Kita kena buat usaha
dengan penuh yakin, tarbiyah / taskiah (bersih) untuk diri dan hidayat untuk
seluruh alam. Hidayat seluruh alam adalah pasti bila buat usaha yang telah
dibuat oleh Nabi s.a.w dan para sahabat. Dengan usaha dakwah, Allah s.w.t akan
ubah yakin dan keadaan.
Allah s.w.t telah jelaskan dalam Quran pasal
satu kaum yang mana Allah s.w.t telah buat keputusan untuk dibinasakan sebab
maksiat yang mereka telah buat. Satu golongan cuba untuk nasihatkan mereka
supaya mereka berhenti daripada maksiat. Satu golongan orang-orang soleh yang
tidak buat maksiat telah tegur orang yang cuba hendak ubah tadi. Apa faedah yang
kamu dapat bila bagi nasihat pada mereka sedangkan Allah s.w.t telah buat
keputusan untuk binasakan mereka. Golongan yang buat usaha tadi jawab, pertama,
supaya kami tunaikan tanggungjawab kami pada Allah. Kedua, moga-moga mereka akan
bertaqwa dan tinggalkan maksiat tersebut. Kaum yang Allah telah buat keputusan
pun diharap mereka boleh berubah apabila mereka didakwahkan. Kita kena yakin
dengan perantaraan dakwah Allah akan ubah yakin dan ubah keadaan. Kaum yang
telah diberi peringatan, mereka masih dalam maksiat, Kami telah selamatkan
mereka-mereka yang telah beri peringatan tadi.
Satu orang yang buat dakwah dengan yakin,
pasti dia akan selamat dari azab Allah. Kalau tidak, bila Allah s.w.t turunkan
azab, semua akan kena, orang soleh yang tidak buat maksiat pun akan ditimpa
azab. Hanya mereka yang telah berusaha bersungguh-sungguh dengan sedaya upaya
mereka untuk ubah keadaan tadi, mereka akan diselamatkan oleh Allah s.w.t. dalam
hadith, ibarat macam dalam kapal. Satu orang tebok lubang. Yang akan
binasa / lemas, bukan orang yang tebok sahaja, bahkan seluruh penghuni kapal akan
tenggelam. Ahli ibadat, ahli zikir, orang soleh, orang maksiat, semua sekali
akan tenggelam bersama dengan orang yang tebok kapal tadi. Kecuali orang yang
larang. Orang yang telah berusaha untuk menegah daripada tebok
lubang.
Masalah di depan kita bukan hanya masalah diri
kita sahaja. Masalah hari ini adalah masalah seluruh alam, seluruh manusia. Kita
dipertanggungjawabkan untuk seluruh manusia di seluruh dunia. Allah s.w.t akan
ambil kerja dari mereka yang dalam hati dia ada fikir bagaimana agama yang
sempurna dapat datang dalam diri saya dan diri seluruh umat di seluruh alam.
Bagaimana agama dapat diamalkan 100% di seluruh dunia. Ini tanggungjawab kita.
Satu orang yang buat maksiat, kalau kita tidak usaha atas dia, maka dia akan
jadi asbab turunnya azab Allah dan semua akan binasa.
Kita kena yakin dengan usaha Nabi s.a.w yang
akan dapat hidayat dari Allah s.w.t. Nabi s.a.w berada di jalan yang lurus dan
Nabi s.a.w bawa manusia ke jalan yang lurus. Satu orang yang berada di jalan
yang lurus maka dia akan dapat Allah. Satu orang sahabat telah dakwah kaum dia
dari pagi hingga petang, seluruh kaum dia telah masuk Islam. Bila orang kafir
didakwahkan dan kesannya ialah masuk Islam, apatah lagi orang Islam sendiri yang
didakwahkan kepada Islam. Baginda s.a.w telah jadikan setiap orang sahabat
sebagai da’i. Jin-jin juga
telah beriman kepada nabi s.a.w dan mereka juga dijadikan da’i. Allah s.w.t telah utuskan Nabi s.a.w
untuk manusia dan jin. Satu kumpulan jin telah dengar bacaan Quran Nabi s.a.w.
Mereka telah beriman pada Nabi s.a.w dan kembali kepada kaum mereka dan dakwah
kaum mereka masuk Islam. ‘Sahutlah seruan nabi yang telah dihantar oleh Allah
s.w.t’. Jin-jin juga telah
buat kerja dakwah.
Setiap sahabat adalah da’i, tidak kira dari golongan mana,
kabilah mana, kulit putih, kulit hitam, negara mana, tidak kira siapa sahaja
tanpa pengecualian, setiap orang adalah da’i. Secara ummumi setiap orang terlibat
dalam dakwah. Kerja dakwah bukan untuk orang tertentu sahaja. Kerja dakwah
adalah kerja setiap umat nabi s.a.w. Setiap orang yang beriman kepada Nabi s.a.w
bertanggungjawab untuk buat kerja dakwah. Inilah kerja umat nabi s.a.w. Setiap
lapisan umat perlu dibangunkan atas kerja dakwah. Bila tidak ada ummumiat dalam
usaha dakwah, telah menjadi sebab utama terjadi kemurtadan dalam umat
ini.
Bila usaha dakwah dibuat secara ummumiat maka
pintu untuk orang masuk Islam akan terbuka luas dan pintu untuk orang Islam
keluar dari Islam akan tertutup rapat. Bila kerja dakwah tidak dibuat, pintu
untuk orang masuk Islam telah ditutup dan pintu untuk orang Islam keluar dari
Islam telah dibuka. Maulana pesan baca kitab hayatus sahabah. Jadikan kitab ini
sentiasa kita mentelaah khususnya untuk orang yang buat usaha ini. Apakah
bentuk / cara usaha yang sahabat-sahabat telah buat dan umat nabi kena ikut. Bila
baca kitab hayatus sahabah akan terbentuk mizaj seorang da’i. Fikir, sifat, tabiat sebagai seorang
da’i.
Dalam hayatus sahabah ada satu kisah bagaimana
Ikrimah bin Abu Jahal. Ikrimah ialah anak kepada Abu Jahal. Abu Jahal musuh
Islam yang besar. Anaknya telah masuk Islam dan menjadi pejuang Islam dan telah
korbankan nyawa untuk Islam. Macam mana perkara ini boleh berlaku? Bila Nabi
s.a.w dapat tawan kota Mekah, Ikrimah telah lari keluar dari Mekah. Dia telah
naik sampan menuju ke arah Yaman. Ditengah laut, datang ribut taufan. Sampan
hendak tenggelam. Dia kata pada pembawa sampan, apakah cara untuk selamat?
Pembawa sampan tadi tidak tanya kamu pandai berenang atau tidak. Dia kata kalau
nak selamat kamu kena ucap kalimah ikhlas. Dakwah telah jadi ummumiat di zaman
nabi s.a.w. Pembawa sampan pun buat dakwah. Dalam keadaan genting macam itu pun
dia buat dakwah. Ikrimah tanya apa itu kalimah ikhlas? Dia jawab,
lailahaillallah. Ikrimah kata kerana hendak lari dari kalimah itulah aku datang
sini. Aku hendak lari ke Yaman sebab aku hendak lari dari Nabi s.a.w. Ditepi
pantai, isteri dia bagi isyarat supaya dia balik. Kisah yang panjang, akhirnya
Ikrimah telah masuk Islam. Bila dakwah telah dijalankan secara umum, orang yang
hendak lari dari Islam, jalan telah ditutup, dia terpaksa masuk Islam. Hari ini
dakwah tidak dijalankan secara umum. Kita anggap kerja dakwah ini kerja golongan
orang tertentu sahaja. Bila hilang ummumiat dalam usaha dakwah, pintu kemurtadan
telah terbuka luas. Kita kena usahakan setiap umat atas kerja dakwah.
Kita mengganggap usaha yang dibuat sekarang
ini berlainan dengan usaha yang dibuat oleh sahabat. Maulana Yusuf rah.
berkali-kali kata inilah usaha yang sahabat telah buat. Usaha yang sama, kerja
yang sama. Selagi kita tidak yakin ini adalah usaha yang telah dibuat oleh
sahabat-sahabat, selagi itulah Allah s.w.t tidak akan datangkan kesan
sebagaimana kesan yang Allah s.w.t telah datangkan pada sahabat. Bantuan,
ganjaran, nusrah [6], pahala, fadhilat, kelebihan yang sahabat dapat, kita tidak
akan dapat selagi mana kita anggap usaha yang kita buat tidak sama sebagaimana
usaha yang sahabat telah buat. Kita kena letakkan kelebihan / ganjaran yang Allah
s.w.t telah janji di depan kita. Maulana kata kita kena selalu baca kitab
hayatus sahabah. Kita buat usaha dengan yakin pada janji-janji tersebut. Kalau
tidak, usaha yang kita buat akan jadi macam satu gerakan, satu persatuan sahaja
yang tidak datangkan perubahan pada umat, tidak akan datangkan apa-apa kesan.
Kita kena buat usaha dengan penuh yakin. Inilah kerja yang telah dibuat oleh
para sahabat r.a. Segala bantuan yang sahabat dapat, kita pun akan dapat bila
kita buat usaha ini.
Matlamat usaha ini bukan untuk bawa umat
kepada amal infradi, ibadat tetapi untuk bawa umat kepada kerja Nabi s.a.w. Satu
pagi atau satu petang di jalan Allah s.w.t lebih baik daripada dunia dan
seisinya. Satu pagi di jalan Allah s.w.t, akan mendahului selama 500 tahun.
Bila-bila masa sahaja, bila Nabi s.a.w nampak sahabat bagi tumpuan pada amal
infradi yang menyebabkan dia menangguh untuk keluar di jalan Allah, Nabi s.a.w
akan terus menerangkan pada sahabat tentang kelebihan keluar di jalan Allah
s.w.t yang mengatasi amal infradi. Abdullah Rahawa r.a telah diputuskan untuk
keluar di jalan Allah bersama dengan jemaah. Jemaah telah keluar awal pagi, dia
telah tangguh keluar kerana hendak kelebihan solat Jumaat di belakang Nabi
s.a.w. Dia fikir dia ada kuda yang pantas dan boleh kejar jemaah. Selepas solat
Jumaat, Nabi s.a.w dapati Abdullah Rahawa r.a masih ada. Nabi s.a.w panggil dia.
‘Kenapa tidak keluar
lagi?’ Abdullah Rahawa r.a
tangguh keluar di jalan Allah bukan sebab kerja dunia. Dia lewat keluar di jalan
Allah sebab agama, sebab hendak solat Jumaat dibelakang Nabi s.a.w. Nabi s.a.w
tanya, ‘berapa lama kamu
lewat?’ Dia jawab,
‘satu pagi’. Nabi s.a.w kata, ‘kamu tahu tak banyak mana mereka telah
mendahului kamu?’ Dari segi
masa, mereka telah mendahului kamu selama 500 tahun dan dari segi jarak, mereka
telah mendahului kamu sejauh maghrib dan masyrik (timur dan barat).
Maulana tidak faham, hari ini bila kita dengar
hadith kelebihan keluar di jalan Allah, kita anggap kelebihan ini untuk satu
perkara yang khusus, berperang. Berperang bukan maksud kerana tidak ada
mana-mana nabi diutuskan oleh Allah s.w.t untuk binasakan manusia. Nabi-nabi
dihantar oleh Allah s.w.t untuk jadi asbab hidayat. Nabi pesan, dakwah dahulu
selama 3 hari, bila mereka masuk Islam itu lebih baik untuk kamu dari unta-unta
merah. Bila satu orang masuk Islam, sahabat akan takbir dengan kuat sekali
mengatasi kegembiraan mereka dapat menawan satu negara. Maksud berjihad bukan
untuk berperang tetapi atas maksud kerja dakwah untuk mengajak manusia pada
Allah s.w.t.
Hari ini orang anggap kerja dakwah ini adalah
salah satu daripada amal-amal baik. Pemahaman ini Nabi s.a.w telah hapuskan.
Nabi s.a.w kata pada Abdullah Rahawa r.a, kalau kamu infakkan harta seluruh
dunia pun kamu tidak dapat mengejar mereka. Kerja dakwah ini mengatasi segala
kerja-kerja amal yang lain. Kita kena ada yakin bahawa kita akan dapat ganjaran
dan kelebihan yang sama sebagaimana sahabat-sahabat telah dapat. Kalau tidak ada
yakin, kita tidak akan dapat kesan yang sama.
Tuan-tuan fikir, apa yang tuan-tuan patut
buat, bangun dan bagi nama untuk keluar dijalan Allah, 4 bulan dan untuk ulamak
1 tahun.
Nota kaki;
[1] bersendirian
[2] berjemaah (beramai-ramai)
[3] Maulana Muhammad Ilyas lahir pada tahun
1303 H bersamaan dengan 1886 Masehi di desa Kandahlah di kawasan Muzhafar Nagar,
Uttar Pradesh, India. Ayahnya bernama Maulana Ismail manakala ibunya bernama
Shafiyah Al-Hafidzah. Keluarga beliau terkenal sebagai gudang ilmu agama dan
memiliki sifat wara’.
Adik-beradiknya yang lain ialah Maulana Muhammad dan Maulana Muhammad Yahya.
Maulana Muhammad Ilyas adalah anak ketiga dari tiga bersaudara ini. Maulana
Muhammad Ilyas pada peringkat awak belajar agama pada abangnya Maulana Muhammad
Yahya. Abangnya merupakan seorang guru agama madrasah di kota kelahirannya.
Ayahandanya, Maulana Muhammad Ismail adalah seorang ulama besar yang suka
menjalani hidup dengan ber’uzhlah, berkhalwat dan beribadah, membaca Al-Qur’an dan melayani para musafir yang datang
dan pergi serta mengajarkan Al-Qur’an dan ilmu-ilmu agama. Beliau selalu mengamalkan do’a ma’tsur dari hadith untuk waktu dan keadaan
yang berlainan. Beliau sangat menyukai kedamaian dan keselamatan serta bergaul
dengan manusia dengan penuh kasih sayang dan kelembutan.
Beliau menjadi tumpuan dan diberi kepercayaan oleh para ulama untuk membimbing dan menyatukan kaum muslimin jika berlaku perselisihan di antara mereka. Ibunda Maulana Muhammad Ilyas iaitu Shafiyah Al-Hafidzah adalah seoarang Hafidzah Al-Qur’an. Diriwayatkan bahawa beliau selalu mengkhatamkan Al-Qur’an bahkan sambil bekerjapun mulutnya senantiasa bergerak membaca ayat-ayat Al-Qur’an yang telahpun ia hafal. Maulana Muhammad Ilyas turut menghafal Al-Qur’an kerana telah menjadi kebiasaan bagi ahli keluarga Maulana Muhammad Ismail menghafadz Al-Qur’an. Sehingga diriwayatkan bahawa dalam solat berjama’ah, separuh saf bahagian hadapan, semuanya terdiri dari para hafidz belaka. Sejak kecil telah tampak ruh dan semangat agama dalam diri Maulana Muhammad Ilyas. Beliau sentiasa menyatakan kerisauan terhadap umat, agama dan dakwah. ‘Allamah Asy-Syaikh Mahmud Hasan yang dikenal sebagai Syaikhul Hind (guru besar ilmu hadith di madrasah Darul ‘Ulum Deoband) mengatakan, “Sesungguhnya apabila aku melihat Maulana Ilyas, aku teringat akan kisah perjuangan para sahabat”. Pada suatu ketika, abangnya Maulana Muhammad Yahya pergi belajar kepada seorang ‘alim besar,Syeikh Rasyid Ahmad Al-Gangohi, di desa Gangoh, kawasan Saranpur, Utar Pradesh, India.
Dengan bimbingan Syeikh Rasyid, Maulana Muhammad Yahya belajar membersihkan diri dan menyerap ilmu yang didalaminya. Hal ini mula membuatkan Maulana Muhammad Ilyas tertarik untuk belajar dengan Syeikh Rasyid. Akhirnya Maulana Ilyas memutuskan untuk menyertai abangnya belajar agama di Gangoh. Akan tetapi selama tinggal dan belajar di sana, Maulana Ilyas selalu menderita sakit. Sakit ini ditanggungnya selama bertahun-tahun lamanya. Tabib Ustadz Mahmud Ahmad yakni putera Syaikh Gangohi sendiri telah merawat beliau.Sakit yang dideritanya menyebabkan kegiatan belajarnya menurun, akan tetapi beliau tidak berputus asa. Ramai yang menyarankan agar beliau berhenti belajar untuk sementara waktu tetapi beliau menjawab, “apa gunanya aku hidup jika dalam kebodohan”.
Beliau menjadi tumpuan dan diberi kepercayaan oleh para ulama untuk membimbing dan menyatukan kaum muslimin jika berlaku perselisihan di antara mereka. Ibunda Maulana Muhammad Ilyas iaitu Shafiyah Al-Hafidzah adalah seoarang Hafidzah Al-Qur’an. Diriwayatkan bahawa beliau selalu mengkhatamkan Al-Qur’an bahkan sambil bekerjapun mulutnya senantiasa bergerak membaca ayat-ayat Al-Qur’an yang telahpun ia hafal. Maulana Muhammad Ilyas turut menghafal Al-Qur’an kerana telah menjadi kebiasaan bagi ahli keluarga Maulana Muhammad Ismail menghafadz Al-Qur’an. Sehingga diriwayatkan bahawa dalam solat berjama’ah, separuh saf bahagian hadapan, semuanya terdiri dari para hafidz belaka. Sejak kecil telah tampak ruh dan semangat agama dalam diri Maulana Muhammad Ilyas. Beliau sentiasa menyatakan kerisauan terhadap umat, agama dan dakwah. ‘Allamah Asy-Syaikh Mahmud Hasan yang dikenal sebagai Syaikhul Hind (guru besar ilmu hadith di madrasah Darul ‘Ulum Deoband) mengatakan, “Sesungguhnya apabila aku melihat Maulana Ilyas, aku teringat akan kisah perjuangan para sahabat”. Pada suatu ketika, abangnya Maulana Muhammad Yahya pergi belajar kepada seorang ‘alim besar,Syeikh Rasyid Ahmad Al-Gangohi, di desa Gangoh, kawasan Saranpur, Utar Pradesh, India.
Dengan bimbingan Syeikh Rasyid, Maulana Muhammad Yahya belajar membersihkan diri dan menyerap ilmu yang didalaminya. Hal ini mula membuatkan Maulana Muhammad Ilyas tertarik untuk belajar dengan Syeikh Rasyid. Akhirnya Maulana Ilyas memutuskan untuk menyertai abangnya belajar agama di Gangoh. Akan tetapi selama tinggal dan belajar di sana, Maulana Ilyas selalu menderita sakit. Sakit ini ditanggungnya selama bertahun-tahun lamanya. Tabib Ustadz Mahmud Ahmad yakni putera Syaikh Gangohi sendiri telah merawat beliau.Sakit yang dideritanya menyebabkan kegiatan belajarnya menurun, akan tetapi beliau tidak berputus asa. Ramai yang menyarankan agar beliau berhenti belajar untuk sementara waktu tetapi beliau menjawab, “apa gunanya aku hidup jika dalam kebodohan”.
Dengan izin Allah SWT, Maulana berjaya
menyelesaikan pelajaran Hadith Syarif, Jami’at Tirmidzi dan Shahih Bukhari dan dalam
jangka masa empat bulan beliau berhasil menyelesaikan Kutubus Sittah. Tubuhnya
yang kurus dan sering sakit-sakit tidak langsung melemahkan semangat beliau
sebaliknya semakin membuatkan beliau bersemangat dalam menuntut ilmu bahkan
kerisauannya juga bertambah besar terhadap keadaan umat yang jauh dari
Syari’at Islam. Ketika
Syeikh Gangohi wafat pada tahun 1323 H, beliau baru berumur dua puluh lima
tahun. Kewafatan Syeikh Gangohi benar-benar amat dirasainya. Peristiwa ini
menjadikan dirinya semakin taat beribadah pada Allah. Beliau menjadi pendiam dan
hanya mengerjakan ibadah, dzikir, dan banyak mengerjakan amal-amal
infiradi. Maulana Muhammad Ilyas kemudiannya berkenalan dengan Syeikh Khalid
Ahmad As-Sharanpuri penulis kitab Bajhul Majhud Fi Hilli Alfazhi Abi Dawud dan
akhirnya beliau berguru kepadanya. Semakin bertambah ilmu yang dimiliki
membuatkan beliau semakin tawaddu'. Ketawaddu'an beliau di usia mudanya
menyebabkan beliau dihormati di kalangan para Ulama dan Masyaikh. Maulana
Muhammad Yahya, abang kandung beliau sendiri tidak pernah memperlakukan seperti
anak kecil, bahkan sangat menghormati beliau. Pada suatu ketika di Kandahlah,
diadakan satu pertemuan yang dihadiri oleh ulama-ulama besar, di antaranya
terdapat nama Syeikh Abdurrahman Ar-Raipuri, Syeikh Khalil Ahmad As-Sharanpuri
dan Syeikh Asyraf Ali At-Tanwi.
Ketika masuk waktu solat Asar, mereka meminta Maulana Ilyas untuk mengimami solat tersebut. Ustadz Badrul Hasan salah seorang di antara keluarga besar tersebut berkata, “alangkah panjang dan beratnya kereta api ini tetap alangkah ringan lokomotifnya”, kemudian salah seorang diantara hadirin menjawab,” tetapi lokomotif yang kuat itu justeru kerana ringannya”. Setelah abangnya Maulana Muhammad Yahya wafat pada 9 Ogos 1925, Maulana Muhammad Ilyas berasa kehilangan yang amat sangat. Dua tahun setelah itu, menyusul pula abangnya yang paling tua, Maulana Muhammad. Beliau meninggal di Masjid Nawab Wali, Qassab Pura dan dimakamkan di Nizamuddin. Kematian Maulana Muhammad ini mendapat perhatian dari masyarakat sekitarnya. Beribu orang menziarahi jenazahnya. Setelah dimakam, orang ramai meminta Maulana Ilyas untuk menggantikan abangnya di Nizamuddin padahal pada waktu itu beliau menjadi salah seorang pengajar di Madrasah Mazhahirul ‘Ulum. Masyarakat memujuk beliau bahkan menjanjikan dana bulanan kepada madrasah yang bakal dibangunkannya kembali. Pada akhirnya, setelah mendapat izin dari Maulana Khalil Ahmad dengan pertimbangan jika tinggalnya di Nizamuddin akan membawa manfaat maka Maulana Ilyas pun diberi izin untuk berhenti mengajar. Beliau akhirnya pergi ke Nizamuddin, ke madrasah warisan ayahnya yang kosong akibat lama tidak dihuni.
Dengan semangat mengajar yang tinggi beliau akhirnya membuka kembali madrasah tersebut. Karena semangat yang tinggi untuk memajukan agama, beliaupun mendirikan sebuah maktab di Mewat. Namun disebabkan latar belakang penduduk disitu yang rata-ratanya petani, maka masyarakatnya lebih menyukai anak-anak mereka pergi ke kebun atau ke sawah daripada ke Madrasah atau Maktab untuk belajar agama, membaca atau menulis. Bagi mengatasi masalah itu, Maulana Ilyas meminta orang Mewat menghantarkan anak-anak mereka untuk datang belajar dengan pembiayaan ditanggung oleh Maulana sendiri. Melihat keadaan Mewat yang sangat jahil itu semakin menambah kerisauan beliau akan keadaan umat Islam terutama masyarakat Mewat itu sendiri. Kunjungan-kunjungan diadakan bahkan madrasah-madrasah juga banyak didirikan tetapi ia tetap belum membuka kejahilan masyarakat Mewat. Dengan izin Allah timbullah keinginannya untuk mengirimkan jama’ah dakwah ke Mewat. Pada tahun 1351 H/1931 M, Maulana Muhammad Ilyas menunaikan haji yang ketiga ke tanah suci Makkah. Pada masa yang sama, beliau menemui tokoh-tokoh India yang ada di tanah Arab untuk berbincang tentang usaha dakwah dan adalah menjadi harapan beliau agar usaha ini dapat terus dijalankan di tanah Arab.
Keinginannya yang besar menyebabkan beliau pergi menemui Sultan Ibnu Sa’ud yang menjadi raja tanah Arab bagi mengenalkan usaha mulia yang dibawanya. Selama beliau berada di tanah Makkah, Jama’ah bergerak setiap hari bermula dari pagi sampai ke petang. Usaha dakwah dilakukan untuk mengajak orang taat kepada perintah Allah dan menegakkan kerja-kerja dakwah. Setelah pulang dari haji tersebut, Maulana mengadakan dua kunjungan ke Mewat, masing-masing disertai Jama’ah dengan jumlah yang cukup besar, paling sedikit seratus orang. Kunjungan pertama dilakukan selama satu bulan dan kunjungan kedua dilakukan hanya beberapa hari saja. Dalam kunjungan tersebut beliau membentuk jama’ah-jama’ah yang dikirim ke kampung-kampung untuk berjaulah (berkeliling dari rumah ke rumah) bagi menyampaikan pentingnya agama. Beliau amat yakin bahawa kebodohan, kelalaian serta hilangnya semangat agama dan jiwa keislaman itulah yang menjadi sumber kerosakan masyarakat selama ini. Adapun satu-satu jalan untuk memperbaiki kerosakan itu adalah dengan mengajak orang-orang Mewat agar keluar dari kampung halamannya untuk memperbaiki diri dan belajar agama, serta menerap amalan-amalan yang baik sehingga tumbuh kesedarannya untuk mencintai agama lebih daripada dunia dan mementingkan amal dari mal (harta).
Ketika masuk waktu solat Asar, mereka meminta Maulana Ilyas untuk mengimami solat tersebut. Ustadz Badrul Hasan salah seorang di antara keluarga besar tersebut berkata, “alangkah panjang dan beratnya kereta api ini tetap alangkah ringan lokomotifnya”, kemudian salah seorang diantara hadirin menjawab,” tetapi lokomotif yang kuat itu justeru kerana ringannya”. Setelah abangnya Maulana Muhammad Yahya wafat pada 9 Ogos 1925, Maulana Muhammad Ilyas berasa kehilangan yang amat sangat. Dua tahun setelah itu, menyusul pula abangnya yang paling tua, Maulana Muhammad. Beliau meninggal di Masjid Nawab Wali, Qassab Pura dan dimakamkan di Nizamuddin. Kematian Maulana Muhammad ini mendapat perhatian dari masyarakat sekitarnya. Beribu orang menziarahi jenazahnya. Setelah dimakam, orang ramai meminta Maulana Ilyas untuk menggantikan abangnya di Nizamuddin padahal pada waktu itu beliau menjadi salah seorang pengajar di Madrasah Mazhahirul ‘Ulum. Masyarakat memujuk beliau bahkan menjanjikan dana bulanan kepada madrasah yang bakal dibangunkannya kembali. Pada akhirnya, setelah mendapat izin dari Maulana Khalil Ahmad dengan pertimbangan jika tinggalnya di Nizamuddin akan membawa manfaat maka Maulana Ilyas pun diberi izin untuk berhenti mengajar. Beliau akhirnya pergi ke Nizamuddin, ke madrasah warisan ayahnya yang kosong akibat lama tidak dihuni.
Dengan semangat mengajar yang tinggi beliau akhirnya membuka kembali madrasah tersebut. Karena semangat yang tinggi untuk memajukan agama, beliaupun mendirikan sebuah maktab di Mewat. Namun disebabkan latar belakang penduduk disitu yang rata-ratanya petani, maka masyarakatnya lebih menyukai anak-anak mereka pergi ke kebun atau ke sawah daripada ke Madrasah atau Maktab untuk belajar agama, membaca atau menulis. Bagi mengatasi masalah itu, Maulana Ilyas meminta orang Mewat menghantarkan anak-anak mereka untuk datang belajar dengan pembiayaan ditanggung oleh Maulana sendiri. Melihat keadaan Mewat yang sangat jahil itu semakin menambah kerisauan beliau akan keadaan umat Islam terutama masyarakat Mewat itu sendiri. Kunjungan-kunjungan diadakan bahkan madrasah-madrasah juga banyak didirikan tetapi ia tetap belum membuka kejahilan masyarakat Mewat. Dengan izin Allah timbullah keinginannya untuk mengirimkan jama’ah dakwah ke Mewat. Pada tahun 1351 H/1931 M, Maulana Muhammad Ilyas menunaikan haji yang ketiga ke tanah suci Makkah. Pada masa yang sama, beliau menemui tokoh-tokoh India yang ada di tanah Arab untuk berbincang tentang usaha dakwah dan adalah menjadi harapan beliau agar usaha ini dapat terus dijalankan di tanah Arab.
Keinginannya yang besar menyebabkan beliau pergi menemui Sultan Ibnu Sa’ud yang menjadi raja tanah Arab bagi mengenalkan usaha mulia yang dibawanya. Selama beliau berada di tanah Makkah, Jama’ah bergerak setiap hari bermula dari pagi sampai ke petang. Usaha dakwah dilakukan untuk mengajak orang taat kepada perintah Allah dan menegakkan kerja-kerja dakwah. Setelah pulang dari haji tersebut, Maulana mengadakan dua kunjungan ke Mewat, masing-masing disertai Jama’ah dengan jumlah yang cukup besar, paling sedikit seratus orang. Kunjungan pertama dilakukan selama satu bulan dan kunjungan kedua dilakukan hanya beberapa hari saja. Dalam kunjungan tersebut beliau membentuk jama’ah-jama’ah yang dikirim ke kampung-kampung untuk berjaulah (berkeliling dari rumah ke rumah) bagi menyampaikan pentingnya agama. Beliau amat yakin bahawa kebodohan, kelalaian serta hilangnya semangat agama dan jiwa keislaman itulah yang menjadi sumber kerosakan masyarakat selama ini. Adapun satu-satu jalan untuk memperbaiki kerosakan itu adalah dengan mengajak orang-orang Mewat agar keluar dari kampung halamannya untuk memperbaiki diri dan belajar agama, serta menerap amalan-amalan yang baik sehingga tumbuh kesedarannya untuk mencintai agama lebih daripada dunia dan mementingkan amal dari mal (harta).
Dari Mewat inilah secara beransur-ansur usaha
tabligh meluas hinggalah ke Delhi, Punjab, Khurja, Aligarh, Agra, Bulandshar,
Meerut, Panipat, Sonepat, Karnal, Rohtak dan daerah lainnya. Perkembangan
jama’ah ini semakin hari
semakin berkembang. Gerakan jama’ah tidak hanya tersebar di India tetapi sedikit demi sedikit mula
menyebar ke negara lain. Hanya kekuasaan Allah yang dapat memakmurkan dan
membesarkan usaha ini. Kerisauan akan keadaan umat semakin bertambah,
jama’ah-jama’ah banyak dibentuk dan dikirim ke
pelosok jazirah. Sehingga dengan izin Allah usaha ini pun semakin meluas.
Maulana Muhammad Ilyas dengan gigih terus memberi dorongan dan arahan ilmu dan
pemikirannya untuk menjalankan usaha dakwah ini agar sampai ke seluruh alam.
Dalam keadaan dirinya yang semakin dimamah usia, Maulana terus bersemangat
hingga tubuhnya yang kurus tidak mampu lagi untuk digerakkan ketika beliau
menderita sakit. Pada hari terakhir dalam sejarah hidupnya Maulana mengirim
utusan kepada Syaikhul Hadith Maulana Zakariya, Maulana Abdul Qodir Raipuri, dan
Maulana Zafar Ahmad, bahawa beliau akan mengamanahkan kepercayaan sebagai amir
jama’ah kepada
sahabat-sahabatnya seperti Hafidz Maqbul Hasan, Qozi Dawud, Mulvi Ihtisamul
Hasan, Mulvi Muhammad Yusuf, Mulvi Inamul Hasan dan Mulvi Sayyid Raza Hasan.
Pada saat itu terpilihlah Mulvi Muhammad Yusuf sebagai pengganti Maulana Muhammad Ilyas dalam memimpin usaha dakwah dan tabligh. Pada sekitar bulan Julai 1944, beliau mengalami sakit yang berat. Tubuhnya hanya mampu berbaring di tempat tidur dengan ditemani para pembantu dan muridnya. Keadaan tubuhnya yang sangat lemah itu merupakan bukti nyata betapa beliau bersungguh-sungguh menghabiskan waktu berdakwah Khuruj Fi Sabilillah mengembara dari satu tempat ke tempat lain bersama dengan Jama’ah untuk mendakwahkan kebesaran Allah dan kalimat Laa Ilaaha Illallah Muhammad Rasulullah. Pada tanggal 13 Julai 1944, Maulana telah bersiap-siap untuk menempuh perjalanannya yang terakhir. Beliau bertanya kepada salah seorang yang hadir, “apakah besok hari Khamis?” Semua yang berada di sekelilingnya menjawab,”benar”. Kemudian beliau berkata lagi, “periksalah pakaianku, apakah ada najisnya atau tidak”, Semua yang berada disekelilingnya berkata bahwa pakaian yang dikenakannya masih dalam keadaan suci. Kemudian beliau turun dari perbaringannya, berwuduk dan mengerjakan solat Isya’ dengan berjama’ah. Beliau berpesan kepada orang-orang agar memperbanyak dzikir dan do’a pada malam itu. Beliau berkata,”yang ada di sekelilingku ini pada hari ini hendaklah menjadi orang-orang yang dapat membezakan antara perbuatan syaitan dan perbuatan malaikat Allah”.
Pada tengah malamnya,beliau pengsan. Doktor segera dipanggil dan ubat pun segera diberikan.Kata-kata Allahu Akbar terus keluar dari mulutnya ketika malam sehinggalah menjelang pagi. Beliau mencari putera-puteranyanya Maulana Muhammad Yusuf dan Maulana Ikromul Hasan. Ketika dipertemukan dengan putera-puteranya beliau berkata,” Kemarilah kalian, aku ingin memeluk, tidak ada lagi waktu setelah ini, sesungguhnya aku akan pergi”. Akhirnya Maulana menghembuskan nafas terakhirnya, beliau pulang ke rahmatullah sebelum adzan Shubuh.
Pada saat itu terpilihlah Mulvi Muhammad Yusuf sebagai pengganti Maulana Muhammad Ilyas dalam memimpin usaha dakwah dan tabligh. Pada sekitar bulan Julai 1944, beliau mengalami sakit yang berat. Tubuhnya hanya mampu berbaring di tempat tidur dengan ditemani para pembantu dan muridnya. Keadaan tubuhnya yang sangat lemah itu merupakan bukti nyata betapa beliau bersungguh-sungguh menghabiskan waktu berdakwah Khuruj Fi Sabilillah mengembara dari satu tempat ke tempat lain bersama dengan Jama’ah untuk mendakwahkan kebesaran Allah dan kalimat Laa Ilaaha Illallah Muhammad Rasulullah. Pada tanggal 13 Julai 1944, Maulana telah bersiap-siap untuk menempuh perjalanannya yang terakhir. Beliau bertanya kepada salah seorang yang hadir, “apakah besok hari Khamis?” Semua yang berada di sekelilingnya menjawab,”benar”. Kemudian beliau berkata lagi, “periksalah pakaianku, apakah ada najisnya atau tidak”, Semua yang berada disekelilingnya berkata bahwa pakaian yang dikenakannya masih dalam keadaan suci. Kemudian beliau turun dari perbaringannya, berwuduk dan mengerjakan solat Isya’ dengan berjama’ah. Beliau berpesan kepada orang-orang agar memperbanyak dzikir dan do’a pada malam itu. Beliau berkata,”yang ada di sekelilingku ini pada hari ini hendaklah menjadi orang-orang yang dapat membezakan antara perbuatan syaitan dan perbuatan malaikat Allah”.
Pada tengah malamnya,beliau pengsan. Doktor segera dipanggil dan ubat pun segera diberikan.Kata-kata Allahu Akbar terus keluar dari mulutnya ketika malam sehinggalah menjelang pagi. Beliau mencari putera-puteranyanya Maulana Muhammad Yusuf dan Maulana Ikromul Hasan. Ketika dipertemukan dengan putera-puteranya beliau berkata,” Kemarilah kalian, aku ingin memeluk, tidak ada lagi waktu setelah ini, sesungguhnya aku akan pergi”. Akhirnya Maulana menghembuskan nafas terakhirnya, beliau pulang ke rahmatullah sebelum adzan Shubuh.
[4] Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi lahir
pada 25 Jumada Awwal, 1335 H, bersamaan dengan 20 Mac 1917 di Kandahlah, India.
Bapanya ialah Maulana Muhammad Ilyas Al-Kandahlawi yang memainkan peranan
penting dalam menghapus semua penyimpangan dan kejahilan masyarakat dan kembali
kepada agama Islam yang murni.
Silsilah keturunan dari jalur
Ayahandanya:
Maulana Muhammad Yusuf bin Maulana Muhammad
Ilyas bin Maulana Muhammad Ismail bin Syaikh Ghulam Hussein bin Hakim Karim
Baksh bin Hakim Ghulam Mohiuddin bin Maulana Muhammad Sajid bin Maulana Muhammad
Faiz bin Maulana Hakim Muhammad Syarif bin Maulana Hakim Muhammad Asyraf bin
Syaikh Jamal Muhammad Syah bin Syaikh Nur Muhammad bin Syaikh Bahauddin Syah bin
Maulana Syaikh Muhammad bin Syaikh Muhammad Fadhil bin Syaikh Qutb
Syah.
Silsilah keturunan dari jalur
bondanya:
Ibunya binti Maulvi Rauful Hasan bin Maulana
Zia-ul-Hasan bin Maulana Nurul Hasan bin Maulana Abul Hasan bin Mufti Ilahi
Baksh bin Maulana Syaikhul Islam bin Hakim Qutbuddin bin Hakim Abdul Qadir bin
Maulana Hakim Muhammad Syarif bin Maulana Hakim Muhammad Asyraf bin Syaikh Jamal
Muhammad Syah bin Syaikh Nur Muhammad bin Syaikh Bahauddin Syah bin Maulana
Syaikh Muhammad bin Syaikh Muhammad Fadhil bin Syaikh Qutb Syah.
Jalur silsilah keturunan ayahanda dan bondanya
bertemu pada moyangnya Hakim Muhammad Syarif. Lalu jalur silsilah keluarga
keturunan mereka sampai ke Amirul Mukminin Hazrat Abu Bakar Siddiq RA. Kedua-dua
keluarga besar ini tinggal di desa Kandalah dan Jinhjana. Mereka terkenal dengan
kewarakan, keilmuan dan kesalehan.
[5] Maulana Zakaria Al-Kandahlawi dilahirkan
pada 10 Ramadhan 1315H, bertepatan dengan 12 Februari 1898, di sebuah desa
bernama Kandalah di wilayah Uttar Pradesh, India. Silsilah keluarga beliau
bersambung sampai kepada sahabat besar Nabi, Abu Bakar As-Siddiq r.a. Di
peringkat awal, Maulana Zakaria menadah kitab kepada Hakim Abdur Rahman,
kemudian menghafal Al-Quran di bawah ayahandanya Maulana Muhammad Yahya, ulama
besar yang sangat terkenal di India. Setelah itu, beliau belajar bahasa Parsi
dan bahasa Arab kepada bapa saudaranya, Maulana Muhammad Ilyas, pelopor gerakan
Tabligh. Pada usia 12 tahun, Maulana Zakaria dibawa oleh ayahandanya ke Madrasah
Mazahirul Ulum. Di bawah bimbingan ayahandanya, beliau mempelajari bahasa Arab
tingkatan lanjutan, teks-teks klasik, nahwu, saraf dan ilmu mantiq. Ketika
usianya memasuki 17 tahun, minat utamanya mula terfokus pada bidang kajian ilmu
hadith. Beliau mempelajari 5 dari 6 kutubussittah. Beliau pernah belajar kitab
Sahih Bukhari dan Sunan at-Tirmizi kepada Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri.
Sepanjang mempelajari kitab-kitab tersebut, Maulana Zakaria sangat menjaga
wudhuknya. Maulana Zakaria mula mengajar pada tahun 1335H. Pada peringkat awal,
beliau mengajar mata pelajaran nahwu, saraf dan sastera. Pada tahun 1341H,
beliau mengajar tiga bahagian dari kitab Sahih Bukhari dan pada tahun 1344H,
beliau mengajar satu kitab tambahan iaitu kitab Mishkat al-Masabih.
Pada tahun 1345H, beliau berkesempatan
mengunjungi tanah suci. Di Madinah beliau tinggal selama 1 tahun dan mengajar
kitab Sunan Abi Daud di Madarasah Ulum Shar’iyyah. Di Kota Nabi ini, Maulana mula
menulis kitab Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik yang merupakan syarah atas
kitab Al-Muwatta’ Imam
Malik. Pada ketika itu, beliau berumur 29 tahun. Sepulangnya ke India, beliau
mengajar kitab Sunan Abi Daud, Sunan al-Nasai, Al-Muwatta dan separuh bahagian
dari Sahih Bukhari dimana separuhnya lagi diajar oleh mudir madrasah. Setelah
mudir wafat, tugas mengajar Sahih Bukhari ini diberikan seluruhnya kepada
Maulana Zakaria. Beliau mengajar sehingga tahun 1388H dan selepas itu beliau
tidak mampu lagi mengajar kerana sakit mata yang dideritainya. Kecintaan Maulana
Zakaria pada agama, terutama pada kajian ilmu hadith, sangat mendalam. Jangka
masa waktu yang dihabiskan beliau untuk belajar dan mengajar hadith adalah
selama lebih kurang 60 tahun. Dalam tempoh tersebut, beliau telah menulis lebih
dari 80 kitab yang sangat tinggi nilainya dan diakui oleh para ulama di seluruh
dunia. Beberapa kitab yang beliau tulis dalam bidang kajian hadith antara lain ;
Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik (syarah atas kitab Muwatta Imam Malik, terdiri dari 6
jilid), Lami’ al-Dirari
‘ala Jami’ al-Bukhari (syarah atas kitab Sahih
Bukhari), Syarah Muslim (syarah Sahih Imam Muslim), Juz’ Hajjat al-Wida’ wa ‘Umrat al-Nabi (Isi Kandungan tentang
haji dan umrah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.dan turut memuatkan masalah
hukum haji, lokasi, dan tempat-tempat yang pernah dilalui atau disinggahi oleh
Rasuulllah s.a.w.), Khasa’il
Nabawi Sharh Shama’il
al-Tirmidhi (syarah dan komentar terhadap kitab al-Shama’il al-Muhammadiyya-nya Imam Tirmidzi
yang berisi tentang hadith-hadith yang berkenaan dengan peri kehidupan Nabi
Muhammad s.a.w.) dan beberapa kitab lainnya. Karya beliau yang paling terkenal
ialah Fadhail Amal.
[6] nusrah adalah perkataan arab yang memberi
maksud kemenangan. Dari segi penggunaan ayat, ia biasanya dimaksudkan dengan
bantuan dari ALLAH swt kepada golongan yang beriman dan bertaqwa
kepada-NYA.