Dakwah dan Tabligh ialah kerja para
Ambiya’. Dan inilah juga
usaha yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada seluruh umat Islam.
Maksud kepada usaha ini ialah supaya seluruh manusia dapat mengamalkan
keseluruhan agama. Usaha untuk menghidupkan agama ini tidak memadai dengan hanya
memberi masa 3 hari 40 hari dan 4 bulan. Bahkan harus berjuang dan berjihad
seumur hidup kita. Ini telah dijelaskan oleh Allah SWT didalam
al-Qur’an:
Allah SWT berfirman: Sesungguhnya Allah telah
membeli dari orang-orang mukmin diri mereka dan harta mereka dengan (balasan)
syurga untuk mereka (disebabkan) mereka berperang dijalan Allah: maka (diantara)
mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah)
sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam Taurat Injil dan
Al-Qur’an; dan siapakah lagi
yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu bergembiralah dengan
jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah
kemenangan yang besar. (At-Taubah ayat 111).
Dalam ayat yang tersebut diatas Allah telah
membeli dan meminta keseluruhan hidup orang-orang mukmin dan harta mereka untuk
berjuang menegakkan agama Allah. Bukan setakat 4 bulan 40 hari sahaja. Tetapi
malangnya pada hari ini umat Islam untuk melaksanakan satu perintah Allah yang
paling besar iaitu sembahyang yang hanya mengambil masa beberapa minit sahaja
pun sudah tidak ada masa kerana sibuk dengan fikir dan kerja-kerja dunia. Apa
lagi untuk keluar seumur hidup…
Umat hari ini telah jauh daripada agama.
Kemampuan yang ada pada mereka juga berbeza-beza. Melalui panduan
Al-Qur’an dan Hadith ini
para Ulama’ dan masyaikh
didalam jemaah ini telah menetapkan nisab yang mampu diikuti oleh setiap umat
Islam. Memanglah tidak ada ayat Al-Qur’an yang memerintahkan untuk keluar bertabligh selama 4 bulan dan 40
hari tetapi bilangan dan angka ini banyak terkandung didalam Al-Qur’an dan hadith.
Kenapakah angka-angka ini tercatit didalam
Al-Qur’an dan Hadith? Sudah
pasti ada hikmahnya di sebalik angka itu. Disini saya nukilkan beberapa riwayat
dan pandangan Ulama’ betapa
hikmahnya bilangan hari-hari tersebut.
1. Hikmah keluar tiga hari
i. Suasana amat mempengaruhi seseorang itu.
Seorang yang duduk didalam suasana Iman dan akhlak yang baik dan dipenuhi dengan
ibadat dalam masa tiga hari sudah pasti akan membenihkan satu suasana dan
kejernihan hati didalam sanubari seseorang itu. Di zaman Nabi SAW orang-orang
kafir yang ditawan akan dikurung didalam masjid. Tujuannya ialah supaya mereka
dapat melihat amalan-amalan orang Islam didalam masjid.
Didalam Sahih Bukhari jilid kedua bab Maghazi
dinukilkan bahawa seorang lelaki bernama Sumamah bin Ausal dari banu Hanafiah
telah ditawan dan diikat didalam masjid Nabi. Selama 3 hari beliau telah melihat
amalan orang Islam yang sibuk dengan amalan dakwah. belajar dan mengajar.
beribadat dan berkhidmat diantara satu sama lain. Hari yang pertama beliau
ingkar untuk menerima Islam. Begitu juga pada hari yang kedua. Pada hari yang
ketiga baginda Rasulullah SAW telah membebaskannya. Setelah dibebaskan dari
tawanan beliau merasai sesuatu didalam hatinya lantas beliau mandi dan datang
semula ke masjid Nabi dan bertemu dengan baginda Rasulullah SAW dan terus
memeluk agama Islam. Betapa besarnya perubahan pada diri Sumamah yang amat
berkesan dengan amalan masjid pada ketika itu. Dalam masa tiga hari menjadi
sumber hidayat kepadanya.
ii. Jemaah-jemaah yang dihantar oleh baginda
Rasulullah SAW atas maksud dakwah atau berjihad akan diberi penerangan tertib
dan usul bagaimana untuk berdakwah dan berperang. Diantaranya ialah:
• Jangan memerangi mereka sebelum diberi
dakwah selama 3 hari.
• Jangan membunuh kanak-kanak. wanita dan
orang-orang tua yang lemah dikalangan mereka.
• Jangan membuat kerosakan pada harta benda.
tanam-tanaman dan membunuh binatang ternakan.
Kenapa baginda memberi tempoh selama 3 hari
dengan memberikan dakwah terlebih dahulu sebelum memulakan peperangan? Ini ialah
pengajaran daripada baginda Rasulullah SAW bahawa didalam Islam tidak ada
peperangan tanpa memberi dakwah terlebih dahulu. Melalui amalan dakwah selama 3
hari ini orang-orang kafir akan melihat muamalah dan akhlak orang-orang Islam
terhadap orang kafir sendiri. Ini sudah pasti akan mempengaruhi jiwa mereka dan
memeluk agama Islam. Kisah ini terkandung didalam Hayatus Sahabah dimana baginda
Rasulullah SAW telah menghantar Abdul Rahman bin Auf r.a. ke satu tempat bernama
Daumatul Jandal sebagaimana berikut:
Sehingga beliau sampai ke Daumatul Jandal
lantas beliau mendakwahkan kepada mereka (penduduk Daumatul jandal) selama tiga
hari supaya memeluk agama islam. Maka pada hari yang ketiga Asbagh bin Amar Al
Kalbi telah memeluk agama Islam. Beliau ialah seorang nasrani dan ketua di
kalangan mereka.
iii. Hadzrat Zakaria AS seorang Nabi yang
telah tua. Apabila Allah SWT mahu mengurniakan anak kepadanya beliau bertanya
“Wahai Allah apakah tandanya yang engkau akan mengurniakan anak kepadaku
sedangkan aku telah tua? Allah SWT menjawab sebagaimana didalam
Al-Qur’an:
Tandanya bagimu kamu tidak dapat berkata-kata
dengan manusia selama tiga hari kecuali dengan isyarat. Berzikirlah kepada
Tuhanmu sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah diwaktu pagi dan petang (Ali Imran
ayat 41).
Para mufassirin berkata tanda diterimanya doa
Hadzrat Zakaria AS ialah dia tidak boleh bercakap selama tiga hari kecuali
dengan isyarat. Pada masa itu Allah SWT telah memerintahkan Hadzrat Zakaria AS
supaya berzikir sebanyak-banyaknya dan meninggalkan perkataan-perkataan dunia
untuk menambah penghampirannya kepada Allah. Daripada ayat ini para
ulama’ berpendapat bahawa
sekiranya manusia dapat mengasingkan diri keluar dijalan Allah selama tiga hari
dengan membersihkan diri dari fakir dunia. meninggalkan percakapan dunia dan
menyibukkan diri dengan amalan dakwah. beribadah. belajar dan mengajar dan duduk
dalam suasana agama sudah pasti akan memberi kesan didalam hati sanubari
seseorang itu. Cinta pada agama akan datang. manusia akan membersihkan diri
daripada dosa. bertaubat dan lebih hampir kepada Allah SWT. Demikianlah hikmah
yang terdapat didalam masa tiga hari. Isyarat dari Al-Qur’an dan athar As-Sahabah inilah yang
menjadi saranan oleh ahli jemaah Tabligh supaya setiap orang dapat melapangkan
masa selama tiga hari. Disamping itu ia juga akan menimbulkan keghairahan untuk
belajar agama dan mengislahkan diri sendiri.
(Abu Abil Hasan Abn Musa – Soal Jawab Agama: Membahaskan Masalah
Terkini Dalam Fekah: Bahagian Pertama – Klang Book Centre - Cetakan Pertama 2004 – m/s 260 – 266)
2. Dalil dan hikmahnya keluar 40
hari
Ramai orang mempersoalkan masalah ini. Dari
manakah orang-orang tabligh ini mengambil dalil supaya keluar 40 hari.
Sebenarnya bilangan 40 hari ini telah banyak disebut didalam al-Qur’an dan Hadith. Keberkatan yang ada
padanya telah jelas apabila Allah SWT sendiri telah memerintahkan Musa AS supaya
menambah bilangan hari untuk bermunajat kepada Allah sebagaimana didalam
al-Qur’an
Dan Kami telah menjanjikan kepada Musa
(memberi Taurat) sesudah berlaku 30 malam dan Kami telah sempurnakan waktu yang
telah ditetapkan oleh Tuhannya dengan sepuluh malam. Maka genaplah dari Tuhannya
selama empat puluh malam (Al A’raf 142)
Begitulah juga didalam Surah al Baqarah ayat
51. Allah SWT menyebut dengan janji-Nya kepada Nabi Musa AS untuk mengurniakan
Taurat setelah bermunajat selama empat puluh malam.
Didalam hadith baginda SAW banyak sekali
menyebut tentang bilangan 40 ini. Diantaranya ialah hadith yang diriwayatkan
oleh Ibnu Mas’ud RA beliau
berkata daku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya salah seorang daripada kamu
dicipta didalam perut ibu selama 40 hari sebagai nutfah kemudian 40 hari menjadi
seketul darah kemudian menjadi segumpal daging kemudian dihantar kepadanya
seorang malaikat untuk meniupkan roh dan menulis kepadanya empat kalimat… (HR
Muslim)
Dalam hadith yang lain ada dinukilkan bahawa
barangsiapa bersembahyang selama 40 hari berjemaah tanpa ketinggalan takbiratul
ula akan mendapat dua jaminan. Satu keselamatan daripada neraka dan kedua bebas
dari nifaq.
HazdratAbdullah bin Abbas RA berkata dihari
kematian anak lelakinya lihatlah berapa ramai orang yang berada diluar. Hambanya
berkata orang ramai telah berkumpul. “Adakah telah cukup empat puluh orang?”
Mereka menjawab “Ya… telah cukup”. Abdullah bin Abbas RA berkata “hadirilah
sembahyang jenazah kamu aku mendengar baginda SAW bersabda mana-mana orang Islam
yang meninggal dunia dan disembahyangi oleh 40 orang yang tidak melakukan syirik
melainkan telah menjadi hak kepada si mayat bahawa jaminannya pasti
diterima”.
Dalam hadith yang lain baginda SAW
bersabda:
“Barangsiapa mengikhlaskan dirinya kepada
Allah selama 40 hari akan zahir sumber-sumber hikmah daripada hati melalui
lidahnya”.
Banyak lagi hadith yang seumpama dengan ini
yang menunjukkan keberkatan dan keutamaan pada tempoh atau bilangan 40 hari ini.
Kita dapat melihat seorang yang keluar dijalan Allah melatihkan dirinya dalam
menjalani ketaatan selama 40 hari sudah pasti amalan ini akanterus dilakukan
ketika berada di rumah atau dikampungnya.
Daripada hadith-hadith ini dan pandangan
nuraniah inilah maka masyaikh dan ulama’ didalam usaha ini menyarankan supaya setiap orang dapat
melapangkan masa selama 40 hari mempelajari usaha dakwah dan mengislahkan diri
masing-masing.
(Abu Abil Hasan Abn Musa – Soal Jawab Agama: Membahaskan Masalah
Terkini Dalam Fekah: Bahagian Pertama – Klang Book Centre - Cetakan Pertama 2004 – m/s 266 – 269)