Pengalaman manusia itu khilaf tetapi kesan
amal itulah sebenarnya haqiqat. Allah wujudkan khasiat pada setiap benda.
Manakala dalam diri manusia pula wujudnya roh. Tugasnya ialah untuk tarbiyah
badan zahir. Dengan adanya roh maka badan akan sentiasa sihat serta Kestabilan
wujud dalam kehidupan harian.
Setiap anggota akan berfungsi mengikut
ketentuan masing-masing. Kesan kesihatan pada perasaan dan hati, maka sifat
senyum, senang, tenang dan gembira akan dizahirkan. Apabila kita tidur, fungsi
zahir tadi akan luput.Mata, telinga, mulut dan anggota lain tidak akan berfungsi
lagi. Dan sifat itu hapus sama sekali bila datangnya maut.
Roh tertakluk kepada beberapa
keadaan:
1. Tidur di alam dunia adalah umpama mati
(rujuk kepada doa bangun tidur). Bangun dari tidur samalah seperti bangun dari
tidur di Padang Mahsyar kelak.
2. Di alam dunia kita tidur, kemudian bangun
dan kemudian tidur balik. Tidur yang sebenar ialah di Alam Kubur. Manusia
dicipta, kemudian dimatikan & dihidupkan kembali. Segalanya adalah dengan
izin Allah.
3. Seluruh manusia akan dibangkit kembali di
Alam Akhirat.
Disanalah segala amalan akan Dibalas (amalan
ketika di dunia). Orang beriman jika masuk neraka maka api neraka pun akan
menjerit: "Keluarlah kamu dari sini aku mulai sejuk sekarang!" Ia akan buat
"Jaulah" (ziarah) di neraka untuk menyelamatkan mereka yang mempunyai iman walau
sebesar zarah. Mereka yang ada sifat rahim dalam diri manusia maka dia akan
dikasihi dilangit. Dalam ta'lim kita dengar perkara ini supaya sentiasa
mengasihi orang lain. Bila wujudkesatuan hati maka pandangan Allah jatuh pada
kita. Dengan demikian orang kafir akan tertarik maka wujudlah dakwah.
Kewujudan dakwah --pada: Lidah (percakapan),
Anggota (amal), Hati
(perasaan), Fikir (dakwah)-- untuk keluarga
amat penting. Lihatlah keluarga Nabi Yusof & Nabi Ismail a.s. Bagaimana
keluarga mereka? Tarbiyah berpunca dari keluarga. Malah fikir alami (global)
juga datang dari fikir keluarga & fikir kampung. (Maulana baca ayat Al
Quran)
Suatu hari Maulana jumpa sekumpulan doktor
yang tidak percaya kepada Alam Kubur. Kita terkadang yakin tentang apa yang
tidak lihat apabila seorang pakar memberitahu kita mengenainya.
Pakar tadi ditanya oleh Maulana: "Benarkah
dalam tubuh manusia ada berbagai zat galian?" Jawab mereka: "Benar kerana kami
telah membuat kajian & pakar dalam bidang ini."
Kata Maulana: "Walaupun saya tidak nampak
bahan itu tetapi kepakaran kamu telah meyakinkan saya. Jadi begitulah juga Alam
Akhirat. Yakinlah dengan kepakaran bagindaNabi saw."
Pada diri manusia ada 2 keadaan. Diluar kita
nampak seperti seguni gula, sebatang besi, & sebagainya. Dalam badan kita
seperti karbohidrat, mineral, protin & air yang tidak dapat kita lihat.
Begitulah juga alam akhirat. Didunia kita nampak ular, keledai, kala &
macam-macam lagi tetapi didalam kubur ular, kala, api tidak nampak dengan mata
zahir ini.
Buatlah usaha agama dengan perasaan takut
& bimbang. Kesan amal tidak mungkin silap. Kesannya tetap wujud di dunia
& akhirat. Jadi mengapa terkadang amal itu tidak makbul… jawabnya ialah
kerana amal tidak kuat.
Untuk mendatangkan roh (kekuatan) dalam amal
maka kita perlu:
1. Sahih Yakin - iman yang berpunca dari
dakwah & korban
2. Sahih Tariqat - cara (sunnah) yang betul
dari taklim masail
3. Sahih Dian - penumpuan yang tepat (maqam
Ihsan) dari amalan tilawah Quran, zikir & doa
4. Sahih Jazbah - keghairahan dalam amal
(Ihtisab) berpunca dari taklim fadhail
5. Sahih iat - niat yang betul dari
kesempurnaan iman.
Untuk menyempurnakan amal maka tunaikanlah hak
saudara kita. Supaya tidak ada seorang pun yang kita sakiti. Hindarkan dari
menjadi muflis di akhirat. Segalanya akan mulai wujud dalam suasana dakwah. Oleh
itu iman akan mulai terbina.
Sebagaimana kisah Abu Darda' yang yakin dengan
amalan yang diajarkan oleh Nabi s.aw. Bila diberitahu rumahnya terbakar namun
dia tetap yakin rumahnya selamat walaupun beberapa kali orang datang memberitahu
rumahnya terbakar.
Akhirnya terbukti kebenarannya walaupun rumah
jiran sekelilingnya terbakar.
Nasihat Maulana: Berdoa itu tidak sesusah mana
tetapi untuk wujudkan
keyakinan itu amatlah rumit. Dalam dunia
keputusan Allah beransur-ansur. Seperti diciptanya dunia ini selama 6 hari.
Segala proses pembesaran & pembinaannya beransur ansur.
Alam akhirat adalah serta-merta serta tiada
lagi proses ansuran. Seperti kubur, mahsyar, mizan dan sirat yg laju seperti
kilat. Bila hisab dilewatkan manusia menjadi gelisah. Sengsara yang tidak
tertahan sehingga manusia berkata: "Cepatkanlah penghisaban... kami tidak
tertahan lagi kepedihan ini... walaupun keputusannya masuk neraka pun kami rela.
Semua Anbiya tidak berani menghadap Allah.
Inilah kesengsaraan akhirat. Nabi Muhammad saw
dan sahabat menangis mengenangkan hari penghisaban yang bakal tiba. Kehidupan
kita melalui beberapa peringkat iaitu perut ibu, perut dunia, perut kubur &
alam akhirat. Keadaan didunia ini melambangkan cara hidup akhirat. Oleh itu
keperluan terpenting manusia ialah hidayat.
Hidayat ialah Nur yang masuk ke dalam hati
manusia dan memberi kefahaman tentang 1000 tahun dahulu & 1000 tahun
kemudian. Apa yang ada di langit pun mereka faham. Malah segala kejadian Allah
akan difahami. Sebenarnya tiada
kejayaan dalam benda. Kejayaan hanya wujud
dalam amal tetapi ianya tidak nampak.
Dan umat terbahagi kepada 2
golongan:
1.Mereka nampak kejayaan dalam kebendaan.
Jalan hidup mereka tidak betul.
2.Yakin kejayaan dalam amal maka mereka
memilih cara hidup Nabi saw dan kehidupan mereka susah.
Umat yang yakin dengan kebendaan merasa
berjaya hanya bila lihat perniagaan besar, pengaruh yang kuat. Pokoknya segala
asbab yang dapat dilihat.
Manakala kejayaan dalam amal pula, segala
asbabnya adalah ghaib seperti berkat, pahala, malaikat & nusrah Allah. Tidak
dapat dilihat dengan mata zahir.
Pemimpin kafir tuduh sahabat berjuang ada
kepentingan. Bila Abu Bakar baca Al Quran semua penduduk Mekah tertarik oleh itu
mereka mula bimbang. Tuhan mereka yang banyak (360 berhala) itu cipta seekor
lalat pun tak mampu.
Makhluk diciptakan lemah. Hanya Allah
berkuasa. Dengan satu perintah-Nya semuanya jadi. Manusia begitu lemah. Jika
seluruh manusia berkumpul dari keturunan sejak beribu tahun dahulu untuk cipta
satu kaki nyamuk pun tidak mampu. Untuk itu kita perlu senantiasa cakap
kebesaran Allah dan ambillah juga sikap suka mendengarnya, serta sentiasa
menafikan kehebatan makhluk.
Umat yang beriman kecil kelompoknya. Nabi Musa
pernah merayu ummatnya membantu dakwahnya (Hawariyyin). Baginda menerangkan
dengan sungguh-sungguh tentang tugas dan kepentingan kerja ini. Tetapi tidak
ramai yang taat.
Nabi kita pernah menawarkan dirinya: "Sesiapa
yang boleh saya bawa pada keluarga kamu atau kampung kamu?" Rayuan demi rayuan
dibuat oleh Nabi saw tetapi hanya sekelompok kecil yang tertarik. Hinggalah
bantuan ghaib tiba dengan berbagai cara.
Penduduk Madinah mempunyai kekuatan dalam
iman, ibadat, muasyarat, muamalat dan akhlak. Segalanya mengikut ajaran Nabi.
Orang luar menjadi amat tertarik apabila melihat cara hidup mereka. Dari
jahiliyah bertukar kpd kehidupan yg baik. Malah di depan rumah sahabat dibina
sebuah rumah persinggahan yang kecil. Daging disediakan untuk musafir yang
lalu.Setiap musafir diminta makan & minum walaupun tanpa turun dari
tunggangannya. Musafir dapat melihat kemakmuran Masjid Nabawi.
Ia telah dimakmurkan 24 jam. Hidup dan
mencetuskan rasa kerohanian yang berlainan dari sebarang tempat lain seumpama
seorang yang masuk dari tempat yang panas ketempat yang "berhawa dingin."
'Mahol' iaitu suasana di Masjid Nabawi mengubah kerohanian. Contoh masjid diatas
muka alam ini ialah Masjid Nabawi. Dan kampung contoh adalah Madinah Munawwarah.
Dalam 24 jam jumpa orang dan bawa ke masjid untuk hidupkan amalan jemaah
masjid.
Di akhir zaman ini kita tidak dituntut untuk
berkorban sebagaimana sahabat. Sedikit pengorbanan sudah memadai. Dalam hadis
ada diberitahu: "Seorang yang buat usaha dakwah di akhir zaman ini dapat
fadhilat 50 sahabat."
Peningkatannya beransur-ansur maka keberkatan
akan datang dalam kebendaan. Ianya akan: bertambah, mencukupi dan doa dapat
menyelesaikan masalah-masalah benda.
Dalam peperangan, sahabat dapat bantuan Allah
karena sifat: taqwa, sabar serta doa dengan menangis. Bantuan ini tetap akan
turun sehingga hari Kiamat.Bukan hanya dalam Badar. Terkadang pertolongan ini
dilambatkan karena Allah ingin melihat kerisauan kita. Perkara yang menyebabkan
Allah menurunkan kekalahan kepada pihak musuh: sombong & bongkak,
bermegah-megah dan menghalang kerja agama seperti Badar. Sekarang
pertolonganAllah telah turun kepada kita. Yang jahat ditukar kepada baik dan
yangkaya dapat tunaikan zakat. Duit untuk faqir sementara, tetapi untuk kerja
agama ianya akan berterusan.
Pertolongan Allah akan diangkat
bila:
1.Buat usaha dengan niat dunia,
2.Kelemahan dalam syor,
3.Wujud pecah-belah,
4. Orang tidak taat.
Inilah yg terjadi dalam Uhud . Ia saling
berkait diantara satu dengan yang lain. Dalam Uhud 1000 sahabat yang ikut tetapi
300 orang ada kepentingan yang lain. Golongan munafik diketuai Abdullah bin Ubay
kembali ke Madinah. Kekalahan sementara dirasai oleh Islam karena wujudnya
golongan yang pentingkan dunia.
Satu tamsil: Seorang pesakit diberi doktor
ubat. Ubat makan iaitu antibiotik & ubat sapu. Jika tidak sembuh juga maka
doktor terpaksa membedahnya. Dan untuk orang yang berpenyakit rohani maka Nabi
saw akan hantar sahabat untuk buat dakwah. Dakwah seperti ubat antibiotik.
Dakwah yang disertai dengan akhlak. Akhlak itu seumpama ubat sapu. Jika masih
tidak sembuh maka terpaksa dipotong, kalau tidak ia akan berjangkit.Natijah
penyakit jasmani adalah Maut. Manakala natijah penyakit rohani pula ialah Neraka
Jahannam. Dalam neraka mereka menjerit lalu ditempelak oleh Allah tentang dakwah
& ingatan yang diberi ketika di dunia.
Fir’aun & kaumnya yang musnah dahulu dihancurkan oleh Allah
sendiri. Allah sendiri yang jalankan "Operation". Sekarang Allah tidak akan
jalankan operation seperti dulu tetapi secara beransur-ansur. Ketika sahabat
menghadapi penderitaan oleh kaum kafir di Mekah, mereka tidak mengambil tindak
balas walaupun mereka mampu karena taat perintah Allah. Di Madinah barulah
perintah "melawan" turun.
Dalam perang Uhud, tentera kafir hampir kalah
dan ghanimah telah ditinggalkan. Ini dilihat oleh pasukan yang sedang bersedia
di atas bukit. Amirnya ialah Abdullah bin Zubair. Tercetus fikir dalam hati
tentera tsb: "Kita mesti turun untuk kumpulkan ghanimah dan bantu ringankan
urusan mereka dibawah serta membantu memerangi musuh yang masih ada." Hanya
tinggal 12 orang yang tetap patuh kepada Abdullah bin Zubair. Khalid Al Walid
yang ketika itu belum Islam mengambil kesempatan menyerang tentera Islam dari
belakang.
Khalid hanya mengetuai 100 orang tentera kafir untuk
mencetuskan serangan itu. Dalam peperangan itu 70 orang sahabat telah syahid.
Seorang musyrikin bernama Abdullah Qaniah telah ‘mensyahidkan’ gigi Nabi saw dan sempat memecahkan
topi besi baginda.
Dalam kerja ijtima’i, kita semua akan dapat masalah
walaupun hanya segelintir sahaja yang buat amal tidak betul. Dalam peperangan
Uhud Nabi saw dihebohkan telah wafat. Dalam hal ini sahabat mengambil sikap:
"Nabi syahid, kitapun syahid atau kitapun teruskan perjuangan
(usaha)."
Inilah tahap Uhud:
1.Kemenangan,
2.Kekalahan sementara (kerana bantuan diangkat
Allah),
3.Bantuan datang kembali .
Iktibar dari peristiwa Uhud:
1.Seorang yang beriman tetapi kotor dengan
keduniaan maka Allah akan tapis dan buang kotoran itu.
2.Apabila bersih barulah bantuan datang
kembali.
Janganlah minta tapisan ini. Ia adalah ujian
dari Allah. Sebaliknya mintalah afiat dari Allah. Bila khilaf berlaku dalam
usaha agama, tapisan akan datang dari Allah untuk selesaikan khilaf pada diri
sendiri. Sentiasa salahkan diri dan merasai bahwa diri kita amat banyak
kekurangan. Sabda Nabi saw: "Semua kamu adalah orang yang bersalah." Tiada siapa
yang betul. Siapa kata dia betul maka dia telah menentang Nabi secara terbuka.
Sabda Nabi saw: "Orang yang terbaik diantara yang bersalah ialah orang yang
bertaubat."
Satu hari seorang pendosa telah berdoa dan
Maulana ada dibelakangnya:
"Wahai Allah, aku hina seperti anjing,
ampunkanlah aku seperti anjing Ashabul Kahfi.Orang lain ada pelindung seperti
solat, taklim dan amalan baik yang lain. Aku ini tidak ada apa-apa. wahai
Allah... Aku berjanji tidak akan mengulanginya lagi."
Maulana mendoakan pendosa itu dari
belakangnya. Kata Maulana, dia itu lebih baik dari orang yang buat usaha dengan
sifat sombong dan takbur. Dan pada pagi harinya dia telah buat pengakuan depan
majma' yang dia telah bertaubat.
Maulana minta dia keluar 4 bulan utk kekalkan
perasaan itu. Sebaliknya dia jegilkan matanya pada Maulana seraya berkata: "Saya
tetap tidak akan mengulangi perbuatan saya yang lalu." Selang beberapa lama
(beberapa tahun). Dia memperkenalkan dirinya & berterima kasih pada Maulana
karena telah mentasykil dia keluar. Sekarang dia buat perniagaan yang
kecil-kecil yang halal. Pendapatan itu cukup buatnya.
Dalam Uhud Allah bersihkan orang yang ada
cinta dunia. Allah uji untuk tingkatkan iman dan menaikkan darjat mereka. Orang
beriman dan tidak beriman sama-sama merasai susah, tetapi kesusahan orang
beriman adalah bermanafaat. Orang yang tidak beriman diberi peluang oleh Allah
untuk tunjukkan kemegahannya seperti Firaun. Semua orang akan sama-sama mati,
tapi yang berbeza adalah natijahnya, iaitu kejayaan atau kegagalan. Dalam usaha
agama semua sama-sama buat, yang bezanya cuma ikhlas atau tidak.
Bila ujian turun, Allah akan asingkan; dengan
sendirinya yang tidak tulin akan diketepikan. Sifat orang yang tidak tulin:
Mereka suka duduk ditepian berhampiran lorong-lorong.
(Maulana baca ayat Al Quran) Bila nikmat
datang merekalah yang paling heboh, tetapi bila ujian tiba mereka cepat-cepat
lari ke lorong tadi.Sesungguhnya ujian Allah tetap akan datang untuk
menghasilkan yang benar-benar tulin.
Apabila beri syor dalam mesyuarat janganlah
masukkan kepentingan diri
kita serta taatlah pada setiap keputusan
mesyuarat. Orang yang menjadi jumindar pula janganlah menjadi seperti
pemerintah. Jangan sekat dari awal-awal lagi setiap syor walaupun kita tidak
akan menerima syor tersebut.