Sewaktu kuliah Syeikh Nuruddin Al-Banjari
Al-Makki pada Ramadhon yang lalu, beliau ada menyentuh mengenai kemulian Maulana
In’amul Hassan rah (Amir ketiga Jemaah Tabligh). Antaranya beliau berkata bahawa
Maulana In’amul Hassan ini adalah termasuk seorang yang sentiasa berzikir
sehingga zikir harian beliau mencecah 70,000 sehari semalam. Juga kata beliau
bahawa sewaktu beliau dilantik menjadi syura (kata Syeikh yang bermaksud Amir
/Hadrat ji Jemaah Tabligh) orang yang memutuskan siapakah yang akan menjadi amir
ketika itu ( Maulana Zakaria rah) memerintahkan setiap orang yang ada di dalam
majlis berkenaan keluar melainkan dia yang pernah melihat malaikat. Akhirnya
semua keluar yang tinggal hanyalah Maulana In’anamul Hassan rah. Beliau menangis
terisak-isak kerana rahsia beliau selama ini telah terbocor. Kisah ini beliau
mendengar dari Syeikh Abdul Wahab, Amir Pakistan. (Mungkin ketika beliau hadir
di Ijtimak Indonesia baru-baru ini)
Maulana In’amul Hassan, Amir kedua Jemaah
Tabligh ini adalah seorang yang sangat alim khusus di dalam bidang hadis.Beliau
mempelajari ilmu agama dari beberapa orang ulama terkenal di India juga khusus
dari ulama di kalangan keluarga sendiri. Beliau termasuk seorang ulama besar
India yang oleh Syeikhul Hind (Maulana Mahmudul Hasan rah) dijuluki sebagai
“Gudang Mufti” Beliau juga termasuk salah seorang guru kepada Sayyid Muhammad
Alawi Al Maliki, Makkah (Al’Iqdul Farid: 16).
Sebenarnya amir-amir Jemaah Tabligh, kesemua
mereka adalah dari keturunan Abu Bakar r.a yang silsilah keturunan mereka ini
dijagai sehingga sekarang. Kalau kita membaca biography keturunan mereka, kita
akan dapati bahawa perkahwinan mereka adalah di dalam lingkungan keluarga
terdekat demi menjaga silsilah keturunan tersebut.
Seperti mana kita bertanya kepada orang-orang
keturunan India yang lahir dan tinggal di Malaysia, “Kamu orang mana?”. Pasti
dia akan menjawab,”Saya orang Malaysia.” Yang sebetulnya dia orang Malaysia
tetapi keturunan India. Begitu juga dengan keluarga amir-amir Jemaah Tabligh
ini, mereka adalah orang India tetapi berketurunan Arab dari rumpun Abu Bakar
r.a.
Pada tahun 1991, aku diberi kesempatan
mengerjakan haji dan pada tahun yang sama ramai elders dari India, Pakistan dan
Bangladesh ikut mengerjakan haji. Maulana In’amul Hassan juga datang mengerjakan
haji beserta dengan beberapa orang dari Markaz Nizamuddin India. Ketika berada
di Madinah, kami beberapa kali dijemput untuk mendengar nasihat dari ulama-ulama
ini. Sewaktu berada di sebelah kiri kuburan Nabi saw, aku dapati Maulana In’anul
Hassan di tolak masuk di atas kerusi roda dari pintu Bab Al-Nisak yang
sememangnya dibuka untuk semua jemaah masuk. Ketika di tolak masuk ke dalam
Masjid oleh pembantu beliau, aku dapati semua ahli jemaah mengelak memberi
laluan kepada beliau. Wajah beliau yang begitu berseri-seri menjadi tarikan
ribuan jemaah dari berbagai negara ketika itu. Mereka berebut-rebut untuk
bersalaman dengan beliau namun dilarang berbuat demikian disebabkan kesihatan
beliau yang tidak mengizinkan.
Setelah memberi salam kepada Rasulullah di
kuburan, beliau akan bersolat sunat dan duduk beberapa lama menunggu solat. Kami
mengambil kesempatan untuk berada bersama-sama beliau. Beberapa orang-orang Arab
yang tidak mengenali beliau bertanya kepada aku siapakah syeikh berkenaan. Aku
memberitahu mereka bahawa beliau adalah seorang ulama dari India. Biasalah tidak
ramai orang mengenali ulama-ulama Jemaah Tabligh kerana Jemaah ini tidak ada
akhbar, pamplet ,Brochures dan lain-lain. Selain itu mereka-mereka ini tidak
dijemput untuk menghadiri sebarang seminar melainkan Maulana Abul Hassan Ali
Nadwi rah.
Sewaktu Ijtimak Raivind, Pakistan, Maulana
In’amul Hassan hadir pada hari akhir untuk berdoa. Ramai saudara-saudara Arab
tidak pernah melihat dan mendekati beliau. Mereka hanya biasa dengan ulama-ulama
di Markaz Raivind di Pakistan sahaja. Namun apabila mereka terpandang sahaja
Maulana In’amul Hassan mereka seperti separuh gila. Apa tidaknya wajah beliau
begitu bercahaya menjadi tarikan sesiapa sahaja yang melihat beliau. Betul-betul
dihadapan aku beberapa orang saudara dari Negara Arab ini seperti separuh gila
cuba meluru mendapatkan Maulana namun mereka dihalangan oleh petugas sekuriti
sambil mententeramkan keadaan.
Setelah Maulana menaiki kenderaan, ada yang
cuba bergayut pada kenderaan tersebut. Begini keadaan gelagat mereka di kalangan
saudara Arab yang tidak pernah melihat maulana dengan wajah yang begitu
bercahaya. Ada seorang ahli jemaah dari U.S yang datang ke Markas Nizamuddin,
India. Beliau seorang yang berkulit hitam dengan badan sasa yang cukup cekap di
dalam seni mempertahankan diri, menceritakan, “ Aku tak pernah takut dengan
sesiapa pun walaupun ia lebih besar dari aku. Pasti aku akan lawan. Namun
setelah aku melihat Maulana In’amul Hassan, wallahi! aku terkencing.” Cerita
beliau ketika waktu rehat di Markaz Nizamuddin, India. Bayangkanlah bagaimana
kehebatan sahabat-sahabat Nabi khususnya Umar r.a yang menjadi ketakutan pada
musuh hanya sekadar mendengar nama sahaja.
Pada tahun 1992 aku diizinkan tuhan untuk
keluar lagi di India. Pada cillah (40 hari ke tiga) akhir, aku terkepung di
Markaz Nizamuddin disebabkan Delhi diistiharkan curfew selama seminggu. Ianya
adalah kerana Masjid Babri di Ayodoya diruntuhkan oleh fanatik-fanatik Hindu.
Kebiasaanya sesaorang itu akan berada hanya 3 hari sahaja dan akan dihantar
keluar di route yang diputuskan. Namun disebabkan curfew, maka kami tinggal
hampir seminggu di Markaz Nizamuddin.
Ketika ini aku dan teman aku yang sedang
belajar di Shaharanpur juga ikut terkepung. kami mengambil kesempatan ini untuk
berada bersama Maulana In’amul Hassan setiap hari selepas solat Asar untuk duduk
berzikir bersama beliau. Belum pernah aku merasai kelazatan berzikir sepanjang
hidup aku sehingga kini melainkan ketika berzikir bersama beliau. Sedangkan
ketika itu aku hanya berzikir dengan zikir biasa sahaja iaitu tasbih, selawat
dan istighfar, namun ianya terasa begitu khusyuk sekali. Mungkin kerana aku
berada bersama beliau serta kesan zikir beliau tertempias kepada aku. Ini
sebagaimana yang telah diterangkan oleh Maulana Zakaria rah di dalam kitab
beliau Fadhilat Zikir yang mana terkadang-kadang kesan zikir dari sesaorang yang
dekat dengan Allah akan memberi kesan kepada sesiapa sahaja yang berada
berdekatan beliau.
Aku melihat beliau sentiasa berzikir dengan
mulut beliau berkumat- kamit. Beliau tidak memegang sebarang biji tasbih namun
kedua-dua belah tangan kanan dan kiri digunakan untuk berzikir. Ibu jari dan
jari telunjuk akan sentiasa bergerak-gerak seperti kita mengira biji tasbih.
Jika sesiapa yang datang menjumpai beliau beliau akan melayani namun jari-jari
tangan tadi tetap akan bergerak. Sepanjang kami berzikir di dalam bilik Maulana
In’amul Hassan tidak ada orang lain hanya aku, teman aku dan satu dua lagi
maulana yang aku tidak kenali. Di hujung-hujung masa iaitu sekitar 5,6 hari
barulah waktu curfew itu ditarik balek oleh pemerintah. Aku lihat ramai tetamu
yang datang dari jauh dan bertemu dengan Maulana. Rupanya waktu itu adalah waktu
mesyuarat syura-syura seluroh India, Pakistan dan juga Bangladesh. Kami
mengambil menafaat dari mesyuarat berkenaan untuk mendengar nasihat dari
beberapa elders yang datang. Ini termasuklah nasihat dari Maulana In’amul Hassan
sendiri.Nasihat dari Maulana Umar Palampuri, Maulana Said Ahmad Khan dan juga
Haji Abd Wahab. Kesemua nasihat mereka cukup memberi kesan kepada
kami.
Aku dan teman penah bertanya kepada Maulana
Mustaqim sewaktu makan bersama beliau di Markaz Raivind, Pakistan, “Mengapa
kulit Maulana In’amul Hassan putih begitu? Jawab beliau, “ Maulana In’amul
Hassan terkena serpihan sihir. Kata Maulana Mustaqim lagi, “ Kulit Maulana yang
sebenar hanya kamu boleh lihat sewaktu beliau memejamkan mata iaitu kulit di
atas kelopak matanya sahaja warna kulit asal beliau.” Tambahnya lagi,” Jika
beliau lalai sahaja dari berzikir pasti beliau akan terkena sihir yang dihantar
oleh gulongan Hindu dan juga gulongan “Brelwey” (Grave worshipper).
Mungkin ada orang berkata bahawa aku terlalu
fanatik dengan Maulana In’amul Hassanh namun aku berani bersumpah bahwa aku
tidak berani menatap mata beliau. Kalau beliau memandang kepada aku pasti aku
akan menundukan mata aku ke bawah. Apabila beliau melihat ketempat lain barulah
aku akan menatap wajah beliau. Ini adalah kerana kehebatan yang ada pada beliau
serta wajahnya yang cukup bercahaya. Saat paling aku merasa takut adalah saat
seorang India tiba-tiba datang meluru kepada beliau. Entah macam mana orang
India ini boleh lepas tiga kawalan sekuriti. Beliau tiba-tiba menengking lalu
orang India itu lari keluar dengan ketakutan. Kata kawan aku ramai orang India
yang cuba loloskan diri masuk khususnya yang berfahaman ‘brelwey’ yang kekadang
untuk melepaskan sihir.
Pengalaman suhbat bersama beliau benar-benar
memberi kesan yang mendalam di dalam jiwa aku yang cukup sukar untuk dilupakan.
Apa lagi ketika itu berpeluang berbaiat dengan beliau. Isteri aku yang keluar
masturat pada tahun 1990 juga berpeluang tinggal di rumah isteri beliau untuk
selama 3 hari. Wanita ketika itu juga berpeluang bebaiat dengan beliau. Ianya
juga memberi kesan yang mendalam di dalam jiwa.
P/s : Bukanlah maksud aku untuk menggangkat
elders Jemaah Tabligh atau bersikap ‘ghulu’ terhadap Maulana Jemaah Tabligh.
Namun apabila Syeikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makki menceritakan demikian maka aku
terpanggil untuk meceritakan juga pengalaman yang aku pernah tempuhi.