Tuan-tuan yang dimuliakan oleh Allah
Ta’ala, sebagaimana Allah
telah menciptakan langit dan bumi, Allah Ta’ala juga menciptakan manusia
berpasangan, lelaki dan wanita. Jika tiada wanita, maka tiadalah manusia di
dunia ini. Daripada kalangan manusia, sebahagiannya Allah jadikan lelaki, dan
sebahagiannya Allah jadikan wanita. Hazrat Muhammad (sallalaahu alayhi wasalam),
penghulu dan penutup segala nabi-nabi. Apabila menyampaikan risalah Allah
ta’ala kepada manusia,
baginda (sallalaahu alayhi wasalam) mengajarkannya kepada lelaki, dan juga
baginda (sallalaahu alayhi wasalam) mengajarkannya kepada wanita.
Sebagaimana juga para sahabat (radiyalaahu
anhum), dikalangan mereka, lelaki mendakwahkan manusia kepada Allah, wanita juga
mendakwahkan manusia kepada Allah.
Hazrat Umar (radiyalaahu anhu) menerima Islam
dengan asbab adik perempuannya. Hazrat Usman (radiyalaahu anhu) bercerita
perihal keIslamannya, “Apabila daku pulang ke rumah, makcik ku Sa’adah sedang duduk-duduk. Aku duduk
berdekatan dengannya, dan dia mula mendakwahkan daku kepada Islam. Perbicaraan
beliau amat menyentuh perasaan ku. Apabila beliau meninggalkan ku, daku pergi
berjumpa dengan sahabatku Abu Bakar untuk meminta nasihat. Abu Bakar
memberitahukan bahawa apa yang diperkatakan oleh makcik ku itu semuanya adalah
benar. Abu Bakar berkata bahawa Muhammad (sallalaahu alayhi wasalam) adalah
sesungguhnya pesuruh Allah serta mengesaku mengambil seruan baginda (sallalaahu
alayhi wasalam). Ketika itu juga Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) memasuki
rumah dan aku terus memeluk Islam.” Ikrimah (radiyalaahu anhu), anak kepada Abu
Jahal, masuk Islam melalui asbab dakwah dari isterinya. Amr ibn Al Aas
(radiyalaahu anhu) masuk Islam melalui asbab dakwah makciknya. Dengan
pengorbanan diri (masa, perasaan dan nyawa) serta harta mereka, usaha agama
telah dilaksanakan oleh para sahabat dikalangan lelaki (radiyalaahu anhum) dan
usaha agama juga telah dilaksanakan oleh para sahabat dikalangan wanita
(radiyalaahu anhum). Tingkat pengorbanan tertinggi pada Jalan Allah
Ta’ala adalah apabila nyawa
yang ada pada mereka dipertaruhkan, dan berbelanja segala harta yang ada pada
mereka di Jalan Allah Ta’ala. Sebahagian besar para sahabat (radiyalaahu anhum) di kalangan
lelaki yang harta yang ada pada mereka, tetapi yang pertama-tama berkorban harta
yang ada pada dirinyadi Jalan Allah adalah seorang wanita, Khadijah (radiyalaahu
anha). Manakala dalam pengorbanan diri, seseorang mungkin boleh memberi masa
sepagi atau sepetang di Jalan Allah, dan tingkatan yang paling tinggi adalah
apabila seseorang itu memberi nyawa untuk syahid di Jalan Allah. Ramai
dikalangan para sahabat (radiyalaahu anhum) yang syahid di Jalan Allah, tetapi
yang pertama-tama syahid di Jalan Allah adalah seorang wanita, Sumaiyyah
(radiyalaahu anha). Ganjaran pengorbanan dikalangan semua mereka yang berkorban
masa, diri, perasaan dan harta di Jalan Allah hingga ke Hari Qiamat, semua
ganjaran-ganjaran tersebut dinikmati oleh Khadijah dan Sumaiyah (radiyalaahu
anhuma). Sebagaimana hijrahnya Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) ke
Madinah, semua puteri-puteri baginda (sallalaahu alayhi wasalam) turut
berhijrah. Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) telah tunjukkan bagaimana
usaha agama dibuat dikalangan lelaki, dan baginda (sallalaahu alayhi wasalam)
juga telah tunjukkan bagaimana usaha agama dibuat dikalangan wanita. Apabila
Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) menderita kelaparan, semua puteri-puteri
baginda (sallalaahu alayhi wasalam) dan anak-anak mereka (radiyalaahu anhum)
juga menderita kelaparan.
Sebagaimana Rasulullah (sallalaahu alayhi
wasalam) keluar ke Jalan Allah, puteri baginda yang dikasihi, Zainab
(radiyalaahu anha) juga keluar ke Jalan Allah. Semasa di Madinah, Rasulullah
(sallalaahu alayhi wasalam) telah menyertai 45 ghazwah (ekspidisi menegakkan
kalimat Allah), isteri-isteri baginda (sallalaahu alayhi wasalam) juga menyertai
ghazwah tersebut.
Jika kita mengharapkan seluruh dunia menerima
agama Allah, kesemua lelaki dan wanita dikalangan kita juga mesti mennjerumuskan
diri dalam usaha agama sebagaimana mereka. Rasulullah (sallalaahu alayhi
wasalam) telah mengajar dan menunjukkan cara untuk menyampaikan agama kepada
kaum lelaki, serta baginda (sallalaahu alayhi wasalam) juga telah mengajar dan
menunjukkan cara untuk menyampaikan agama kepada kaum wanita. Sebagaimana, kaum
lelaki dikalangan umat ini diberikan kemuliaan oleh Allah Ta’ala sebagai Naib Nabi (sallalaahu alayhi
wasalam), kaum wanita dikalangan umat ini juga diberikan kemuliaan oleh Allah
Ta’ala sebagai Naib Nabi
(sallalaahu alayhi wasalam). Sebagaimana, kaum lelaki dikalangan umat ini adalah
bertanggungjawab terhadap usaha hidayat kepada seluruh manusia, kaum wanita
dikalangan umat ini juga bertanggungjawab terhadap usaha hidayat kepada seluruh
manusia.
Fahamilah, usaha agama yang dibuat oleh
Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam), usaha agama terhadap kaum wanita, usaha
agama oleh kaum wanita, dan untuk mengusahakan usaha agama atas kaum wanita,
adalah tersangat penting. Mafhum hadith Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam):
“Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang wali (atau lelaki soleh).
Seorang wanita yang jahat akhlaqnya, lebih buruk daripada 1000 orang lelaki yang
jahat akhlaqnya.” Oleh itu, usaha pembaikan atas kaum wanita memberikan menafaat
yang lebih besar, manakala kelalaian terhadap usaha pembaikan atas kaum wanita
menjerumuskan kepada kemudharatan yang tersangat besar.
Sebagaiamana kaum lelaki perlu banyakkan
dakwahkan kebesaran Allah setiap hari untuk tingkatkan iman, kaum wanita juga
perlu banyakkan dakwahkan kebesaran Allah setiap hari untuk tingkatkan iman.
Suasana di rumah adalah suansana yang dibentuk oleh wanita. Wamita sentiasa
berada di rumah, dan anak-anak adalah lebih dekat dengan ibu mereka. Ibu yang
pakaikan mereka pakaian. Ibu yang masakkan mereka makanan. Kebiasaannya sifat
ibu adalah lebih lembut, manakala bapa adalah lebih tegas. Keduadua sifat ini
perlu untuk mendidik anak-anak dengan betul. Salah seorang antara ibubapa perlu
bersifat lembut, dan yang seorang lagi bersifat tegas. Jika kedua-dua ibubapa
berlembut, anak-anak biasanya tidak mendapat pendidikan yang sempurna. Jika
keduadua ibubapa bersikap tegas, anak-anak juga tidak mendapat pendidikan yang
sempurna. Kebiasaannya, bapa yang bertegas dengan anak-anak: Kenapa tak buat
itu, kenapa tak buat ini. Ibu mencurahkan kasih saying dan berlembut dengan
anak-anak, sediakan mereka makan minum dan sukakan mereka.
Jika si ibu sentiasa beritahu anak-anaknya:
ayah kamu tu, kejap-kejap keluar (ke Jalan Allah), asyik keluar je, bukan nak
jaga rumahtangga, abaikan anak isteri saja; jika anak-anak sentiasa dengar
kata-kata sebegini dari ibu mereka, mereka akan membesar memusuhi ayah mereka
sendiri dan membenci agama serta usaha agama. Sebaliknya jika ibu sentiasa
beritahu anak-anaknya: ayah kamu tu seorang yang baik, dia cuba beri masa untuk
agama dan keluar ke Jalan Allah, apa yang dia buat tu bagus dan dia usaha
sungguh-sungguh, mak pun patut buat macam ayah, dan kamu pun patut buat macam
ayah; jika anak-anak dengar kata-kata sebegini dari ibu mereka, mereka akan
membesar menyayangi ayah mereka dan cinta kepada agama dan usaha
agama.
Kerja yang paling besar bagi kaum wanita umat
ini adalah untuk mewujudkan suasana iman di dalam rumah-rumah mereka. Untuk
mewujudkan suasana iman dalam rumah, tidak perlu bagi seseorang wanita untuk
jadi ‘alimah atau lulusan
dari pusat pengajian tinggi agama. Setiap wanita boleh saja mewujudkan suasana
iman di rumah.
Bagaimana untuk mewujudkan suasana iman?
Sentiasalah berkata-kata tentang iman. Mengikut tahap kefahaman seseorang
kanak-kanak, ibu-ibu berkata-kata dan bercakapcakap dengan anaknya mengenai 3
perkara:
1. Pertama, apa-apa saja yang boleh dilihat
dan dipandang oleh kanak-kanak, ibu-ibu beritahu mereka bahawa semua itu
diciptakan oleh Allah Ta’ala. Langit, bulan, bintangbintang, semuanya ciptaan Allah.
Gunung-ganang, lautan-lautan, pokok-pokok, segala apa yang di darat dan di
langit adalah ciptaan Allah. Kapalterbang yang ibu dan anak baru saja melintas
terbang di udara, logam yang dibuat kapalterbang itu adalah ciptaan Allah.
Juruterbang yang memandu pesawat itu juga diciptakan oleh Allah. Allah yang Maha
Pencipta juga Maha Memelihara ciptaanNya. Seorang ibu perlu mengucapkan dengan
lidahnya kata-kata seperti itu kepada anak-anaknya, dan ajar and asuhlah
anakanak supaya mengucapkan kata-kata sedemikian juga dengan lidak
mereka.
2. Kedua, rumah kediaman dan apa-apa saja yang
ada dalam rumah, yang mana seorang ibu seharusnya memberitahu anak-anaknya rumah
kediaman dan apa-apa saja yang ada dalam rumah mereka adalah pemberian dari
Allah. Allah yang memberikan kita rumah ini. Allah yang beri kita pakaian. Allah
yang berikan kita makanan. Allah yang berikan kita pen ini. Bila ayah balik ke
rumah dan letakkan kuffiyah atas kepala anak lelakinya yang masih kecil, emaknya
lalu bertanya si anak, siapa yang beri kuffiyah tu? Anaknya jawab, Ayah yang
berikan pada saya. Emak patut jawab, Bukan, bukan ayah yang berikan, Allah yang
berikan. Si anak mungkin akan berkata lagi, ayah yang berikan, tapi emak
hendaklah mengulang-ulang beritahu si anak bahawa Allah yang berikan, sehingga
lekat di hati anak bahawa Allah yang berikan.
Doa selepas makan bermaksud kita mensyukuri
nikmat makanan dan minuman yang Allah berikan kepada kita. Bukan mak ayah yang
beri makanan, tapi Allah yang beri makanan. Apabila bangun dari tidur doa dibaca
mensyukuri Allah yang membangkitkan kita dari tidur. Nampaknya seperti emak ayah
yang tidurkan dan kejutkan anak, tapi Allah yang tidurkan dan kejutkan si anak.
Fikiran dan hati anak-anak perlu diasuh dan disemai bahawa Allah yang Maha
Memberi dan Maha Memelihara. Apa yang diperkatakan oleh emak, perlu diperkatakan
juga oleh ayahnya. Apabila anak-anak hendakkan sesuatu, mereka akan pergi
meminta pada ibu mereka.
Bila mereka pergi kepada ibu mereka, ibu
hendaklah mengajar mereka meminta pada Allah untuk segala keperluan. Anak lelaki
pergi pada mak beritahu, mak, saya nak pen. Emaknya hendaklah beritahu dia,
Allah yang berikan kamu pen lama, Allah juga lah yang akan berikan kamu pen
baru. Sayang, pergi ambil wudhu’ dan solat dua rakaat, kemudian doa minta pada Allah supaya Allah
berikan pen baru. Anak perempuan pergi pada mak beritahu, mak, saya nak kasut
baru. Emaknya hendaklah beritahu dia, Allah yang berikan kamu kasut lama, Allah
juga lah yang akan berikan kamu kasut baru.
Sayang, pergi ambil wudhu’ dan solat dua rakaat, kemudian doa
minta pada Allah supaya Allah berikan kasut baru. Ibu-ibu hendaklah sentiasa
menggesa anak-anak untuk meminta pada Allah sehingga dengan sendirinya, menjadi
kebiasaan anak-anak untuk meminta pada Allah. Anak-anak belajar untuk meminta
pada Allah bagi segala keperluan mereka bila mereka lihat ibubapa mereka juga
sentiasa meminta pada Allah untuk segala sesuatu. Ibubapa yang mana mengasuh
adan mengajar anak-anak mereka untuk meminta pada Allah atas segala keperluan,
sebenarnya telah mengajar anak-anak mereka pengajaran sepanjang hayat anak-anak
mereka.
Di rumah misalnya, ada anak perempuan yang
berumur 7 tahun, anak lelaki berumur 5 tahun, dan anak lelaki berumur 2 tahun.
Apabila ayah pulang ke rumah, didapatinya anak lelaki yang berumur 2 tahun itu
menghidapi demam. Apa yang dia buat? Ayah berkata, cepat ambil dompet duit saya,
cepat bawa anak yang demam tu masuk ke kereta, lekas bawa pergi jumpa doctor.
Iman anak-anak yang lain akan terkesan. Anak-anak Anakanak akan berfikir, bila
ayah saya perlu pertolongan, pertama-tama dia cari duit dulu. Anak-anak akan
berfikir, ibubapa saya mengajar saya untuk meminta hanya kepada Allah, tapi bila
mereka sendiri perlukan bantuan, mereka tuju kepada duit dulu. Kepercayaan yang
mengatakan bahawa duit adalah penyelesaian segala masalah adalah akar umbi
kepada segala kejahatan. Sistem pemerintahan kerajaan yang dipenuhi dengan
rasuah, adalah kerana kejahatan yang dibawa oleh duit. Para peniaga dan pedagang
menipu kerena kejahatan yang dibawa oleh duit. Rompakan dan kecurian berlaku
adalah kerana salah yakin kepada duit.
Hari ni, dalam setiap rumah, dalam keadaan
suasana salah yakin ibubapa dan keluarga kepada duit, anak-anak dilahirkan.
Jadi, sepatutnya apa yang perlu dilalukan? Anak-anak tadi patut dipanggil oleh
kedua ibubapa mereka, dan diberitahu, Nak sayang, adik kamu berdua tengah demam,
dari mana datangnya demam ni? Allah yang datangkan demam dan hanya Allah yang
boleh menyembuhkan demam. Jadi, kamu berdua pergi ambil wudhu’, mak dengan ayah pun akan
berwudhu’. Lepas tu kamu
berdua solat, mak dengan ayah pun akan bersolat. Kamu berdua du’a pada Allah untuk sembuhkan adik kamu
dari demam, mak dengan ayah pun akan du’a pada Allah untuk sembuhkan adik kamu dari demam. Bila kita beri
sedekah, Allah akan hilangkan kesusahan kita. Ambil duit ni, pergi sedekahkan
kepada makcik fulan, yang suami dia dah meninggal tu. Kemudian baru kita pergi
jumpa doctor dan minta ubat untuk adik, tapi bukan ubat yang sembuhkan, yang
hanya boleh sembuhkan adik ialah Allah.
Sudah lebih 70 tahun usaha da’wah dan tabligh telah berjalan, tapi
dalam beberapa keadaan, kesannya sangat perlahan. Mengapa? Kerana ibubapa Islam,
khususnya ibu-ibu kepada anak-anak Islam di merata dunia, menyibukkan diri di
dalam rumah-rumah mereka merosakkan iman anak-anak mereka sendiri. Dari segi
jumlahnya, kaum wanita adalah lebih ramai dari kaum lelaki, dan kaum lelaki yang
melibatkan diri dengan kerja da’wah dan tabligh adalah lebih sedikit jumlahnya. Dari usaha kaum
lelaki yang terlibat dengan kerja da’wah dan tabligh, jika mereka dapat mengajak dan menyakinkan 1000
orang lelaki untuk lebih dekat dengan Allah, dalam masa yang sama 100,000 orang
kanak-kanak Islam dirosakkan iman mereka oleh kaum wanita dan ibu-ibu di dalam
rumah-rumah mereka.
Amat malang sekali, kita dapati hari ini,
rumah-rumah orang Islam telah menjadi kilang-kilang merosakkan iman. Oleh sebab
itulah, adalah sangat mustahak di segenap penjuru di seluruh dunia, di
rumah-rumah orang Islam, perlu ditukar menjadi tempat untuk membina iman. Kita
semua akan jadikan rumah-rumah kita tempat membina iman, insha’Allah!? (Hadirin menjawab serentak: Ya,
bahkan!) Suasana iman di rumah akan menerbitkan suasana solat. Menjangkau umur 7
tahun, solat perlu mula didirikan oleh anak-anak. Kebiasaannya apa yang terjadi
pada anak itu ialah: “Biarkanlah dia bermain, biarkanlah dia berseronok dan
makan-makan, bila dia besar nanti, tahulah dia untuk solat.” Apabila ana- itu
telah menjangkau umur 11 atau 12 tahun, dan tabi’at buruk telah menular, langsung dia
tidak melaksanakan solat. Kasih sayang sejati terhadap kanak-kanak ada pada diri
Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) sebagaimana yang telah ditunjukkan kepada
kita. Ketika berumur 7 tahun, anak-anak perlu disuruh untuk bersolat. Dia patut
diajar cara solat dengan betul. Kelebihan, menafaat dan keuntungan dalam
mendirikan solat, cara-cara solat yang betul, tatacara solat perlu diajarkan
kepada mereka. Apabila solat telah dikerjakan oleh mereka, amalamal lain perlu
diasuh untuk mereka kerjakan. Anak-anak perlu di asuh untuk memulakan zikir.
Anak-anak perlu mulai diasuh untuk mengamalkan tasbeehat di waktu pagi dan
petang, dengan duduk di satu tempat dalam keadaan tenang. Kaum wanita di
kalangan para sahabat Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) biasa mengajar dan
mengusahakan tabiat untuk berpuasa pada anak-nak mereka walaupun pada usia yang
masih mentah.
Tasbeehat 300x diwaktu pagi dan 300x di waktu
petang, setiap wanita perlu kerjakan di rumah-rumah dengan duduk menghadap
qiblat. Setiap wanita perlu setiap hari tilawah Quran satu juzuk sehari.
Mengajar membaca Quran dengan tajwid kepada anak-anak adalah tanggungjawab
ibu-ibu, dengan bantuan bapak-bapak. Bapak-bapak yang keluar ke Jalan Allah,
jika tak belajar betulkan tajwid mereka, bagaimana nak betulkan tajwid
isteri-isteri di rumah? Anak-anak perlu digalakkan untuk sentiasa bertilawah
Al-Quran. Jika mana-mana mereka menadi hafiz, alhamdulillah, ucapan kesyukran
kepada Allah. Jika tidak pun keseluruhan Al-Quran, sekurang-kurangnya
surah-surah yang boleh mereka bacakan didalam solat mereka. Tanggungjawab utama
agar anak-anak belajar Al-Quran terletak pada ibubapa, bukan tanggungjawab pihak
sekolah dan guru-guru.
Sebelum atau selepas melakukan sesuatu
pekerjaan, ibu perlu mengamalkan doa-doa masnoon, ayah juga perlu berbuat
demikian, dan amaln ini perlu diajarkan kepada anakanak juga. Jadi suasana dalam
rumah diseliputi oleh suasana membina iman, solat, zikir dan doa-doa masnoon.
Tangan-tang sibuk bekerja, manakala lidak dibasahi dengan berzikir. Apak-bapak
pergi kerja, anak-anak pergi ke sekolah, ibu-ibu tinggal di rumah, jika akut
tinggal seorang di rumah, mulakanlah zikir pada Allah. Masa-masa yang terluang
dan kosong perlu dipenuhi dengan berzikir. Rasulullah (sallalaahu alayhi
wasalam) bersabda, jangan ada masa yang berlalu tanpa mengingati Allah. Lidah
perlu sentiasa dibasahi dengan zikrullah. Di setiap rumah perlu ada halqah
ta’leem setiap hari.
Selagi ada pebicaraan membesarkan Allah
Ta’ala, di situlah Rahmat
Allah akan mencurah-curah. Suasana tenang dan lapang akan terwujud di situ.
Allah Ta’ala akan mengingati
peserta-peseta majlis yang mengingati Allah dalam majlis yang lebih baik. Para
malaikat Rahmat mengerumuni majlis zikrullah dengan bertindan-tindan hingga ke
langit. Dalam masa yang sama, anak-anak duduk dalam majlis berserta para
malaikat.
Oleh kerana itu, mereka juga akan mempunyai
sifat taqwa, taat dan bersifat ehsan seperti para malaikat. Jika anak-anak
sentiasa diselubungi suasana syaitan di rumah, dan jika di sekolah juga mereka
diselubungi suasana syaitan, dan jika Susana di luar rumah juga diselubungi
suasana syaitan. Kita sendiri semua tahu apakah suasana dalam rumah kita. Jadi,
jika anak-anak sentiasa diselubungi dengan suasana syaitan, mereka akan jadi
menyamai syaitan. Oleh seab itu, adalah sangat mustahak untuk diwujudkan halqah
ta’aleem di rumah. Berapa
lama masa ta’leem tersebut?
2 jam; 1½ jam, sejam; sekurangkurangnya setengah jam. 15 hingga 20 minit
digunakan untuk membaca kitab Fadha’il ‘Amal. 10
hingga 15 minit dari masa perlu digunakan untuk muzakarah 6 perkara. Esok mak
memperkatakan tentang 6 perkara, lusa ayah akan memperkatakan tentang 6 perkara.
Jika nenek ada di rumah, nenek juga perlu memperkatakan tentang 6 perkara.
Kenapa? Supaya setiap seorang ahli rumah boleh jadi daa’ie (penyeru agama Allah).
Semua ahli di rumah perlu ada rasa bahawa
tanggungjawab menyampaikan agama kepada seluruh manusia adalah tanggungjawab
saya. Bagi anak-anak, adalah tidak memadai dengan mengajar mereka, tetapi juga
dengan menunjukkan contoh teladan kepada mereka. Bila satu anak tengok ayahnya
sedang berbaring, tak berkufiyyah dan tak berbaju. Apabila tiba waktu
ta’aleem di rumah, ayah
terus pakai baju dan pakai kuffiyah. Kemudian ayah mengambil wudhu’ dan mendatangi majlis ta’leem rumah dalam keadaan mendekati
Allah. Selepas anak lihat ayah melakukan perkara ini beberapa hari, dia pun akan
buat persiapan yang sama, dan dia sendiri akan menyiapkan diri dia untuk lebih
mendekati Allah. Dalam masa 10 hingga 15 minit memperkatakan tentang 6 perkara,
6 perkara ini akan terpahat dihati anak. 6 perkara ini boleh dihuraikan sehingga
berjam-jam secara mendalam dengan menyebutkan ayat-ayat al-Quran dan
hadith-hadith namun takkan habis.
Asuh dan ajarkan anak-anak tentang kebesaran
Allah Ta’ala. Ajarkan mereka
macamana Allah Maha Mencipta segala sesuatu. Ajarkan mereka bagaimana Allah
Ta’ala membantu para nabi
dan ambiya’ (alaihimusalam).
Anak-anak perlu mendengar kisah-kisah para nabi dan rasul (alayhmusalam).
Anak-anak perlu mendengar kisah-kisah para sahabat (radiyalaahu anhum).
Sayidinna Khalid (radiyalaahu anhu) begini, dia telah lakukan itu dan ini, bila
berlaku sesuatu perkara, di telah buat begini begitu.
Sayidinna Bilal (radiyalaahu anhu) telah
melakukan pengorbanan begini, dan dia dilantik sebagai mua’zzin Rasulullah (sallalaaahu alayhi
wasalam). Buangkan cerita-cerita kanak-kanak yang buruk yang lazimnya
diperkatakan kepada anak-anak sekarang, tetapi banyakkan cerita tentang
kisah-kisah para sahabat kepada anak-anak. Kamu hendaklah berbicara mengenai
kisah-kisah yang mulia kepada isteri kamu suaya mereka boleh menyampaikan kepada
anak-anak.
Halqah dan majlis ta’leem di rumah yang dibuat secara
istiqomah dan berterusan akan mewujudkan keghairahan untuk mentaati agama. Dalam
suasana mengajar iman, iman akan menjadi lebih mantap dan kuat dan tertancap
dengan kuat di dalam hati. Iman akan mendorong ibu-ibu untuk mengetahui apa
perintah-perintah Allah Ta’ala dan apa sunahsunah Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam).
Kemudian ibu-ibu dan anak-anak akan mulai bertanya suami dan ayah mereka untuk
bertanyakan kepada alim ulama’ tentang berapa banyak perintah-perintah Allah Ta’ala dan sunah-sunah Rasulullah
(sallalaahu alayhi wasalam) yang boleh diwujudkan dalam rumah mereka. Jika usaha
atas iman wujud di dalam rumah-rumah, maka ianya akan mewujudkan keinginan untuk
menerima dan melaksanakan segala perintah-perintah Allah Ta’ala.
Seringkali di dalam majlis masturat,
bapak-bapak memberikan anjuran dan nasihat untuk menutup aurat dan memakai hijab
atau purdah bagi wanita. Tetapi bapak-bapak lalai dari mengusahakan atas iman
mereka, hanya beri arahan saja untuk memakai hijab atau purdah. Ini bukanlah
cara yang betul. Pertama sekali, seseorang itu perlu berusaha untuk mewujudkan
suasana membina iman di rumah, kemudian hanyasanya apabila iman telah mulai baik
dan mantap, mereka akan mulai sedar akan segala perintah-perintah Allah
Ta’ala yang perlu mereka
laksanakan, dan mulai menyakini bahawa kejayaan hanyalah dapat dicapai dengan
mematuhi segala perintah Allah, manakala keningkaran terhadap perintah Allah
akan menjerumuskan mereka ke dalam kegagalan.